بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» روزه و برنامه سحری و افطار برای گیاهخواران - دکتر زرین آذر

روزه و برنامه سحری و افطار برای گیاهخواران - دکتر زرین آذر

روزه و برنامه سحری و افطار برای گیاهخواران

روزه یکی از بهترین و برترین روشهای تصفیه و پاکسازی جان و تن می باشد. هر گونه امساک در خوردن برای هر زمان که باشد کمکی است برای کاهش بار بدن و در نتیجه فرصتی برای باز گرداندن بدن به حالت تعادل فیزیولوژیک آن.

البته فلسفه روزه های پاکسازی که پرهیز از غذا در آنها به مدت طولانی تری صورت می گیرد با روزه هایی که در ادیان مختلف مرسوم بوده و به آنها عمل می گردد متفاوت است ولی همانطور که گفتم روزه و امساک در خوردن به هر شکل و فرم آن خوب است. مهمترین نکته این استکه در طول ماه مبارک روزه از زیاده خواری هنگام سحری و افطار خودداری شده از غذاهای سبک گیاهی و تا حد امکان خام استفاده گردد.

بهترین غذاها برای سحری میوه ها بخصوص میوه های شیرین و خرما هستند اگر هنگام سحر را فقط به نیایش و تصفیه روح پرداخته از خوردن سحری امتناع کنید که حتی بهتر است. یعنی در روز فقط یک وعده آنهم در هنگام غروب غذا صرف کنید.

غذای افطار میتواند شامل ابتدا لیوانی چای گیاهی، سپس مقداری میوه از هر نوع که تمایل دارید باشد. میوه را باید آهسته خورد و خوب جوید. پس از آن بعد از یک فاصله پانزده تا بیست دقیقه ای می توان از سبزیجات خام بصورت سالاد و یا اگر میلی به آن ندارید از سبزیجات و مختلف اندکی بخار دیده استفاده کنید این سبزیجات میتوانند شامل هویج، کدوهای زمستانی و تابستانی، انواع گل کلمها و کلم بروکلی و… امثال اینها باشد. البته در صورت تمایل سوپ ساده این سبزیجات هم اشکالی ندارد. پس از آن و باز هم با فاصله میتوانید از اندکی غلات یا حبوبات پخته شده استفاده کنید بهترین نوع تهیه این مواد خیس دادن آنها برای یک یا دو روز تا تولید جوانه است آنگاه اگر نخواهید این جوانه ها را بصورت خام مصرف کنید میتوانید آنها را در زمان بسیار کوتاهی مثلا ده دقیقه بخار دهید تا آماده شود.

اگر خام خوار هستید غذاهای خود را با میوه جات شروع کنید و تا حد تمایل از هر میوه ای که علاقه دارید ( معمولا میوه های شیرین مثل هندوانه، طالبی …) به آهستگی و جویدن کامل مصرف کنید.

پس از آن البته میوانید سالاد مفصلی از سبزیجات مختلف و جوانه ها و سپس مقداری دانه ها مانند تخم آفتابگردان یا تخم کدو بصورت خیس داده مصرف کنید مصرف آووکادو همراه سالاد بسیار خوب است. از مصرف مواد شیرین مثل خرما یا میوه بعد از غذا پرهیز کنید. میوه ها و مواد شیرین بطور کلی باید با شکم خالی و قابل از هر چیز دیگر خورده شوند. همچنین میوه های اسیدی (ترش) و شیرین را با هم قاطی نکنید

مصرف نشاسته ها با قندها هم باعث اختلال در هضم می شود. بنابراین بهترین ترتیب خوردن اول میوه، سپس سبزیجات و سالاد همراه آووکادو و مقداری دانه یا مغز و سپس اگر هنوز تمایل داشتید مصرف سبزیجات پخته یا حبوبات و غلات (نشاسته ها و پروتئین) می باشد.

از نوشیدن آب و مایعات در هنگام غذا یا حدود دو ساعت بعد از غذا پرهیز کنید آب باید قبل از غذا و با شکم خالی نوشیده شود. امیدوارم این اندک راهنمایی برای شما باشد تا روزه مفیدتر و سالمتری داشته باشید.

با آرزوی بهترین دستاوردهای روحی و جسمی در این ماه مبارک.

دکتر زرین آذر



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده