خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه گردشگری

جاذبه گردشگری

 تعریف جاذبه گردشگری

جادبه های گردشگری را میتوان بصورت کلی و یا بر مبنای اهداف خاص تعریف نمود. جاذبه گردشگری یک منبع دائمی طراحی شده است که بمنظور تفریح، سرگرمی، لذت بردن و آموزش بازدیدکنندگان کنترل و اداره می شوند. بیان تعریفی همچون تعریف کلی فوق بطور معمول با ارائه طبقه بندیهایی از جاذبه های گردشگری همراه است. یک ازا ین طبقه بندیها در جدول 1-7 آورده شده است.

 چنانچه از مفاد جدول فوق روشن می گردد هر جاذبه در هر یک از طبقه بندی دهگانه فوق از جهتی خاص تقسیم بندی شده است. بنابراین می توان بعنوان مثال در مورد یک جاذبه مشخص گردشگری - میدان نقش جهان – گفت: جاذبه ای است دست ساز بشر درمحیط باز، میراث فرهنگی که بمنظور گردشگری ساخته نشده است، دارای مالکیت عمومی، تاریخی، دارای بازارگسترده، پایدار و مبتنی بر محل است.

 در ادامه فصل به بررسی تفصیلی تر موضوع بهره برداری از جاذبه های طبیعی و دست ساز پرداخته می شود.

جاذبه های طبیعی

در مورد جاذبه های طبیعی اغلب مسئله کیفیت جاذبه است که توجه گرددشگران را به سوی خود جلب می کند. این جاذبه ها می توانند از جنبه های جلب کننده گردشگران در مقیاس ملی و یا بین المللی برخوردار باشند. بعنوان مثال دره رودخانه کلروادو( گراندکانیون) در آمریکا، سلسله جبال هیمالیا در نپال، قله کلیمانجارو، آبشار نیاگارا، جاذبه های طبیعی با برد تقاضای بین المللی هستند.

از میان جاذبه های طبیعی، جاذبه هایی که وجود آنها به اتکای منابع آبی است،اعم از سواحل دریاها و اقیانوسها، رودخانه ها و چشمه سارها، مورد توجه فراوان گردشگرانی از سراسر جهان خاصه گردشگران غربی بوده اند چشما ندازهای حومه شهری نیز مورد استقبال روزا فزون گردشگران است. اما باید گفت این تلقی که جاذبه های طبیعیتها برپایه چشم انداز محیطی شکل می گیرند نادرست است، زیرا خود شرایط آب وهوایی،تابش آفتاب و حیات وجش هم از جمله اقسام مهم جاذبه ها به شمار می روند. بعنوان مثال گردشگران اروپایی که ایام آفتابی کمی را در سرزمین خود دارند به بازدید و اقامت در میحط هایی که از این جاذبه برخوردارند نظیر مناطق جنوبی دریای مدیترانه، مغرب،تونس، و الجزایر بسیار علاقمندند.

 

مهمترین ویژگی جاذبه های طبیعی آن است که از نظر عرضه دچار محدودیت هستند و در یک دوره معینی زمانی ظرفیت بهره برداری معین و محدودی دارند. از اینرو اگر خواستار افزایش امکانات عرضه چنین جاذبه هایی باشیم باید از اختصاص زمین به کاربری دیگر بکاهیم و درواقع دچار هزینه فرصتی از دست دادن امکانات دیگر هستیم. بعنوان مثال اگر بخواهیم با احداث جنگلهای مصنوعی بر ظرفیت بهره برداری یک محیط جنلگی بیافزاییم احتمالاً باید بخشی از اراضی زراعی مجاور این محیط را از مدار تولید محصولات کشاورزی خارج کنیم و هزینه فرصتی ما در این صورت ارزش محصولات از دست رفته در طول زمان خواهد بود. بنابراین با یک رابطة الاکلنگی در خصوص افزایش ظرفیت جاذبه های طبیعی از یک طرف و منافعی که جامعه مثلاً در تولید محصولات از دست می دهد از سوی دیگر مواجهیم.

ادامه در پست بعد ...


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده