دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» بازار بزرگ ایران یا ایران مال - تهران

بازار بزرگ ایران یا ایران مال - تهران

بازار بزرگ ایران یا ایران مال - تهران


ایران مال یا بازار بزرگ ایران واقع در منطقه بیست و دو تهران یکی از مراکز تجاری مهم کشور است که علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی نیز دارد. ایران مال یکی از پنج مال برتر جهان و جزو بزرگترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و خاورمیانه است.


ایران مال تنها یک مرکز تجاری و خرید نیست. این بازار دارای جاذبه‌ها و بخش‌های دیدنی است که با الهام گرفتن از معماری بناهای سنتی و اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند و حس و حال گذشته را در مکانی مدرن ایجاد می‌کنند

شاید جالب باشد که بدانید ایران مال باغ ایرانی نیز دارد. در این مجموعه می‌توانید در باغ ایرانی قدم بزنید و از تماشای گیاهان و صدای آب لذت ببرید. این باغ با الهام گرفتن از طرح و الگوی باغ‌های ایرانی مانند باغ شازده ماهان کرمان و به‌صورت باغ تخت و پلکانی ایجاد شده است.

این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد و محوطه شمالی ایران‌مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال در ضلع جنوب وصل می‌کند. در باغ ایرانی ایران مال و در طبقات مختلف آن رستوران وجود دارد که بعد از باغ‌گردی امکان استراحت و صرف غذا را فراهم کرده است. جالب است بدانید پوشش سقف این مکان غشایی و به‌گونه‌ای است که در عین کنترل تابش اشعه‌های خورشید، برای رشد گیاهان و فضای سبز مناسب است و از لحاظ ظاهری، نمای زیبایی به این مکان داده است. فضای باغ ایرانی امکان برگزاری مراسم‌های مختلف را فراهم کرده است.


باغ دیدار، همان طور که از نامش پیدا است مکانی برای گفت‌وگو است. این باغ در کنار بازار سنتی قرار دارد و ارتفاع آن چهارده متر است. سقف باغ نیز شیشه‌ای است و با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده است. در باغ دیدار نماهای آجری را خواهید دید که یادآور معماری مناطق کویری و مرکزی ایران مثل کاشان و یزد است. پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی از دیدنی‌های این باغ است .


تالار آیینه بازار سنتی یکی از زیباترین بخش‌های ایران مال است که با الهام گرفتن از تالار آیینه مجلس شورای ملی طراحی شده است. در این مکان، آیینه‌کاری‌های چشم‌نوازی را در سقف و دیوارها می‌بینید که بیش از سی و هشت میلیون قطعه در آن‌ها به کار رفته است. در کف تالار، فرشی نفیس که توسط هنرمندان نیشابور بافته شده دیده می‌شود و انعکاس آن در آیینه‌ها، صحنه‌ تماشایی و فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است. تالار آیینه با یک ارسی پنج دری به راسته اصلی بازار سنتی راه پیدا می‌کند و به میهمانان ویژه اختصاص داده شده است.

تمیچه‌ی علی اکبر، بازاری سنتی است که در دل بازاری مدرن قرار گرفته و در ساخت آن از بازارهای سنتی ایران مثل تبریز، اصفهان و شیراز الهام گرفته شده است و از راسته‌ی اصلی، گنبد مرکزی و چهار سوق تشکیل است.


این تیمچه با انواع تزیینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچ‌بری، کاشی‌کاری و نقش‌های متنوع تزیین شده است. این بازار در غرب ایران مال و در طبقه‌ی دوم تجاری قرار دارد و شامل تالار آینه، شربت‌‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو است.


باغ کتاب، کتابخانه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که معماری آن به سبک کلاسیک اروپایی است و نامی ایرانی دارد و به آن کتابخانه‌ جندی شاپور گفته می‌شود. این مکان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است. در این کتابخانه می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان را ببینید. این فرش که نقش‌های آن از طرح سقف و کف این مکان الهام گرفته، هشت رنگ دارد که رنگ اصلی آن سبز و در متراژ هفتاد هزار متر مربع است.


عکاسی معماری - امیر حسین پاشایی

اینستاگرام pashaei.photographer


نظرات
arrow ماریا
بسیار عالی بود .استفاده کردم..ممنونم..هم مطالب بسیار شیوا و گویا بود و هم تصاویر...سپاس از شما
پاسخ ادمین
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده