بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین سوغاتی های شیراز – دست پر از شیراز برگردید

بهترین سوغاتی های شیراز – دست پر از شیراز برگردید

وقتی برای اولین بار به شیراز سفر کردم، در طول مسیر به هر چیزی فکر می‌کردم، جز این‌که سوغاتی خریدن برای دوستان و خانواده‌ام را به کلی فراموش کنم! من البته که مقصر بودم؛ اما شیراز چنان زیبا و حیرت‌انگیز بود که حتی نتوانستم برای یک دقیقه، دل از سیاحت در این بهشت بی حد و مرز بکنم.

در سفرهای بعدی اما سعی کردم زمانی را هم به بررسی بهترین سوغاتی های شیراز اختصاص دهم و بین خودمان باشد، حسابی هم خوش گذشت! واقعیت این است که از شیرینی‌های خوشمزه بگیر تا صنایع دستی منحصر به فرد، شیراز پر است از سوغاتی‌هایی که می‌توانید با خریدن آن‌ها، همه را انگشت به دهن بگذارید.

می‌دانم که خیلی از مسافران شیراز ممکن است مثل من درگیر لذت بردن از جاذبه‌های بی‌نظیر شیراز شوند و وقت چندانی برای خرید سوغاتی نداشته باشند. به همین دلیل، قصد دارم در این مقاله از ارم بلاگ، به معرفی بهترین سوغاتی های شیراز بپردازیم. پس لطفا تا پایان در کنار و همراه من باشید.


بهترین شیرینی‌هایی که می‌توانید از شیراز سوغاتی ببرید

اگر چند تا کوچولوی دوست داشتنی در خانه منتظر هستند تا از شیراز برگردید، خبر خوبی برای شما داریم. می‌توانید با چند شیرینی خوشمزه و اصیل شیرازی، آن‌ها را حسابی سر کیف بیاورید. پس بدون فوت وقت برویم سر اصل مطلب و چند شیرینی درجه یک را به عنوان بهترین سوغاتی های شیراز معرفی کنیم:

مسقطی شیرازی

همین اول بگوییم که مسقطی در اکثر شهرهای مرکزی و جنوبی کشورمان تهیه می‌شود.از ما نشنیده بگیرید؛ اما مسقطی شیرازی که با نشاسته، گلاب، آب و پودر پسته تولید می‌شود؛ حقیقتا مزه و صفای دیگری دارد.

مخصوصا اگر این مسقطی با طعم زرشک یا گل محمدی باشد که دیگر نور علی نور می‌شود. این شیرینی سنتی در کنار مزه و عطر و بوی فوق‌العادهای که دارد، از خاصیت غذایی بالایی هم برخوردار است. پس از تجربه من درس بگیرید و در خوردن مسقطی، اصراف نکنید (من بعد از اولین ملاقات با جناب مسقطی در شیراز، مجبور شدم سری به بیمارستان بزنم!)

در شیراز به مسقطی، حلوای شیرازی هم گفته می‌شود و گاهی با زعفران، شکر پخته شده و خلال بادام، تزیین می‌شود. اگر به دنبال بهترین سوغاتی از شیراز هستید، ما مسقطی لاری را پیشنهاد می‌کنیم. این شیرینی اگرچه اصالتی لارستانی دارد، اما در قنادی‌های قدیمی شیراز هم به راحتی یافت می‌شود.

برای پیدا کردن بهترین مسقطی در شهر شیراز، مشکلی نخواهید داشت. چون اکثر شیرینی‌فروشی‌های این شهر باصفا، مانند آب و هوای شیراز، بامعرفت و درجه یک هستند. پس با خیال راحت دو الی سه کیلو مسقطی بخرید و آن را به عنوان سورپرایز سفر خود به شیراز، رو کنید!

یوخه یا کاک شیرازی

من هم مثل شما قبول دارم که اسم شیرینی کاک، با دیار پهلوانان یعنی کرمانشاه گره خورده است. اما به شما قول می‌دهم که از نوش جان کردن یوخه یا همان کاک شیرازی هم حسابی لذت خواهید برد. در یک کلام می‌توان گفت که یوخه یک شیرینی میان وعده لذیذ شیرازی است که از آب، آرد، پودر قند، پودر بادام و روغن محلی تهیه می‌شود.

البته این شیرینی افزودنی‌های دیگری مانند پودر هل، گلاب، تخم مرغ و ... هم دارد. یوخه از لایه‌های نازک و خوشمزه تهیه می‌شود و سرشار از انرژی است. اگر تاکنون کاک میل نکرده‌اید، خود را آماده یک مزه فراموش نشدنی نمایید.

یوخه هم مانند مسقطی به راحتی در قنادی‌های سطح شهر شیراز پیدا می‌شود و قیمت مناسبی هم دارد. پس اول خودتان یک دل سیر از این شیرینی میل کنید و سپس چند بسته از آن را به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های شیراز، با خود ببرید.

فالوده

این یکی دیگر مختص خود شیراز بوده و اصلا بدون اسم این شهر، هیچ کجا شناخته نمی‌شود! فالوده شیرازی را احتمالا بارها امتحان کرده باشید، اما مزه آن در خیابان‌های شیراز، حقیقتا با هر مزه دیگری که در زندگی تجربه کرده‌اید، فرق دارد! یادش بخیر در اولین سفرم به شیراز، چند بار به قول معروف، جیم شدم و دزدکی رفتم فالوده خوری! (بقیه از دست فالوده فالوده گفتن من کلافه شده بودند)

‌صد در صد که باید فالوده اصل را فقط در شیراز نوش جان کنید. با این‌حال، می‌توانید فالوده خشک را خریداری کنید و البته فوت و فن آن را هم بپرسید و با خود به عنوان یک سوغاتی دلچسب، همراه ببرید.

بادام سوخته

بادام سوخته را نمی‌توان فقط مختص به شیراز دانست؛ چون در استان گیلان و به ویژه شهر آستارا هم پخت می‌شود. با این‌حال، قطعا بادام سوخته شیرازی مزه‌ای دارد که تا مدت‌ها، زیر دندان شما باقی می‌ماند. این شیرینی در شیراز از بادام، شکر، آب، روغن و آبلیمو تهیه می‌شود.

شیرازی‌های باصفا، از بادام سوخته به جای قند در کنار چای استفاده می‌کنند و به شما توصیه می‌کنیم که آزموده را آزمایش نکنید و بدون معطلی، شما هم این ترکیب عالی را امتحان نمایید.

کلوچه شیرازی

کلوچه فومن و لاهیجان را همه امتحان کرده‌ایم و حقیقتا نمره‌ای کمتر از بیست نمی‌توان به آن‌ها داد! اما بیایید تا فرصت هست و مهمان شیرازی‌های خونگرم هستید، کلوچه برنجی این شهر را هم امتحان کنید. این یک تجربه شخصی است که شدیدا به تک تک خوانندگان این مقاله، آن را پیشنهاد می‌دهم.

کلوچه شیرازی از آرد برنج تهیه می‌شود و از تخم مرغ، پودر قند، گلاب و ... هم برای خوشمزه‌تر شدن آن استفاده می‌شود. البته برای تزئین آن از پودر نارگیل و گاهی هم پودر خرفه استفاده می‌‌شود.

تصوری که دوستان و خانواده شما از کلوچه دارند را با خرید کلوچه شیرازی و بردن آن به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های شیراز، به کلی دگرگون کنید. (دقیقا مانند بلای شیرینی که من سر خانواده خود آوردم و تا مدت‌ها مجبور شدم به همه توضیح بدهم که کلوچه‌ها تمام شده‌اند!)

رنگینک

این یکی را من بعد از پرس و جو از اهالی محلی شیراز، مخصوص بچه‌های کم سن و سال فامیل خریداری کردم؛ اما در چشم به هم زدن، بزرگترها دمار از روزگار آن درآوردند!

 ماده اصلی رنگینک، خرمای سیاه است و در کنار آن، از پودر قند، پودر پسته، آرد گندم، هل، پودر دارچین و ... هم استفاده می‌شود.

این دسر بسیار خوشمزه در ماه مبارک رمضان، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و خود را به عنوان خوشمزه‌ترین خوردنی شهر شیراز مطرح می‌نماید. با این‌حال، در سایر ماه‌های سال هم می‌توانید آن را به عنوان یک سوغاتی لذیذ، به خانواده، دوستان و عزیزان خود هدیه دهید.


چند شیرینی خوشمزه دیگر از شیراز

در کنار سوغاتی‌هایی که در بالا به معرفی آن‌ها پرداختم، می‌توانید ده‌ها شیرینی خوشمزه و لذیذ دیگر را هم از این شهر خوبان، خریداری و با خود همراه ببرید. دیگر شیرینی‌های شیراز عبارتند از:

1.   نان مشت

2.   حلوای خارک

3.   حلوای زرد شیرازی

4.   نان فسا

5.   حلوای کاسه‌ای

6.   برشلیک

7.   ...

البته مراقب باشید که همه پول خود را صرف خرید شیرینی‌ها نکنید. زیرا هنوز انواع مختلفی از سوغاتی‌های دیگر هم هستند که ممکن است حسابی دل شما را ببرند.


بهترین عرقیات شیراز به عنوان سوغاتی

وقتی آب و هوای شیراز را برای اولین بار تجربه کردم، بلافاصله با خود فکر کردم که این‌جا باید بهترین عرقیات را داشته باشد! بعدا و با دیدن انواع گل و گیاه‌های طبیعی که در این شهر مشاهده کردم و همچنین با یک پرس و جوی ساده، از درست بودن حدس خودم، مطمئن شدم.

واقعیت این است که هر فصل از سال که به شیراز سفر کنید، می‌توانید بهترین سوغاتی های شیراز را از میان انواع عرقیات مفید و درجه یک این شهر، انتخاب کنید. در ادامه با من همراه باشید تا با برخی از این سوغاتی‌ها، بیشتر آشنا شوید.

عرق بهار نارنج

اجازه بدهید که پا را از یک نویسنده فراتر بگذارم و یک نظر شخصی را به عنوان یک فرضیه ثابت شده قبول کرده و با شما عزیزان مطرح کنم: هیچ بویی در دنیا، بهتر از بوی شکوفه‌های درختان نارنج در میانه ماه فروردین و اردیبهشت و در کوچه پس کوچه‌های شیراز نیست! چه عطری! چه لذتی! چه نفس کشیدن باشکوه و شاعرانه‌ای! چه دست نوازش عاشقانه‌ای که این شکوفه‌های سفید روی روح، روان و قلب شما که نمی‌کشند!

حالا تصورش را بکنید که عرقی که از این شکوفه‌ها گرفته می‎شود باید چه خاصیت‌هایی بری بدن داشته باشد. آرام کردن دستگاه عصبی و غلبه بر هیجان و اضطراب، تنها یکی از هزاران خاصیت عرق بهار نارنج شیراز محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و هم یک سوغاتی عالی بخرید و هم یک داروی شفابخش، حتما باید به سراغ چند بطری عرق بهار نارنج بروید. فقط سعی کنید به تعداد اعضای خانواده و دوستان، این سوغاتی را تهیه کنید؛ وگرنه باید منتظر دعوا بر سر آن باشید!

عرق بیدمشک

بیدمشک درختچه‌ای با گل‌های زرد رنگ است که به دلیل آب و هوای معرکه شیراز، به وفور در این شهر یافت می‌شود. پس تعجب نمی‌کنیم اگر عرق بیدمشک هم در این شهر، به راحتی و البته فراوانی پیدا شود. این عرق هم خواص فراوانی دارد و می‌تواند به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های شیراز، خود را مطرح کند.

تقویت قلب، تقویت اعصاب، تقویت دستگاه گوارش و ... تنها برخی از خواص عرق بیدمشک هستند. پس حتما توصیه می‌کنم چند بطری از این عرق را با خود به عنوان سوغاتی ببرید و به اطرافیان خود (به ویژه آن‌هایی که مشکل سلامتی دارند، هدیه بدهید.)

گلاب

گلاب که قرار نیست همیشه گلاب قمصر کاشان باشد! شیراز ما هم شهر گل‌های محمدی است و گلاب آن، حقیقتا چیز معرکه‌ای از آب درمی‌آید.

بنابراین چند بطری گلاب اصل شیراز هم می‌تواند به عنوان سوغاتی، سخت پسندهای فامیل و دوستان را راضی کنید.

آب لیمو و آبغوره

اگر شیراز بهترین آب لیمو و آبغوره را نداشت، به نظر شما سالاد شیرازی، تا این حد محبوب می‌شد؟ اگر می‌خواهید بهترین مزه سالاد شیرازی را در منزل تجربه کنید، حتما خرید یکی دو بطری آب لیمو و آبغوره اصل شیرازی را در اولویت خرید سوغاتی‌های خود قرار دهید!

البته که می‌توانید آن را به دوستان و فامیل خود هم هدیه بدهید؛ ولی این کار کمی برای شما گران از آب درمی‌آید! بله کاملا طبیعی است قیمت این دو سوغاتی بالا باشد؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را خواهد داشت.


صنایع دستی از بهترین سوغاتی های شیراز

وقتی با صنایع دستی متنوع و هنرمندانه شیراز مواجه شدم، راستش را بخواهید اصلا تعجب نکردم. زیرا از شهری با این قدمت و با این فرهنگ و با این اصالت، چیزی جز آثار هنری و دستی هنرمندانه، انتظار نمی‌رود.

بعد از خرید سوغاتی‌های خوراکی، باید چمدان خود را با چند نمونه از صنایع دستی شیراز تکمیل کنید. چرا گفتیم باید؟ چون اصلا دوست نداریم فرصت هدیه دادن این آثار نفیس و اصیل را به دوستان و عزیزان خود، از دست بدهید.

در ادامه و به صورت مختصر، به برخی از بهترین آثار و صنایع دستی شیراز اشاره کرده‌ایم:

قالی شیراز

تا دلتان بخواهد عشایر با صفا و هنرمند در اطراف شیراز زندگی می‌کنند و از قضا، لحظه لحظه زندگی آن‌ها با هنر و تالیف، گره خورده است. قالی‌بافی یکی از تخصص‌های اصلی این مردم است و می‌توانید آثار هنرمندانه آن‌ها را در سطح شیراز، مشاهده نمایید.

بنابراین اگر می‌خواهید یک سوغاتی خاص و درجه یک با خود همراه داشته باشید، حتما سری به قالی‌فروشی‌های این شهر بزنید.

گبه

گبه هم توسط عشایر و دامداران شیرازی تهیه می‌شود و اندازه آن معمولا در حد یک قالیچه یا پتو است.

 این صنایع دستی از پشم چهارپایان تهیه شده و زیبایی خاص خود را دارد. گبه در طرح‌های مختلفی از قبیل شیر، ستاره، ترنج، خشتی، حیوانات و ... بافته می‌شود.

گلیم

گلیم هم یکی دیگر از شاهکارهای عشایر شیراز است که از ترکیب پشم گوسفند و نخ ابریشم بافته شده و به عنوان یک کف پوش سنتی، از محبوبیت زیادی برخوردار است. همراه داشتن یکی دو گلیم به عنوان سوغاتی، می‌تواند اطرافیان شما را حسابی راضی و خوشحال نماید.

سایر صنایع دستی شیراز

در کنار سوغاتی‌های بالا، می‌توان به صنایع دستی زیر هم اشاره کرد که در شهر شیراز، از احترام و اصالت خاصی برخوردار هستند:

1.   خاتم کاری

2.   معرق کاری

3.   نقره کاری

4.   منبت کاری

5.   قلم زنی

6.   سفال‌گری

7.   ظروف سفالی

8.   ...

کلام پایانی

این شما و این هم بهترین سوغاتی های شیراز ! الان دیگر خودتان باید تصمیم بگیرید که چمدان سفر خود را با کدام یک از این سوغاتی‌ها پر کنید و برای هر کدام از عزیزان خود، چه هدیه‌ای از شهر زیبای شیراز به همراه ببرید.

در پایان این مقاله برای شما عزیزان آرزو می‌کنم که اقامت و سفر بسیار خوش و لذت‌بخشی را در شهر همیشه زیبای شیراز تجربه کنید. اگر همچنان درباره خرید سوغاتی از شیراز، سوالی دارید، حتما در بخش نظرات با مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

کلمه کلیدی اصلی: بهترین سوغاتی های شیراز

کلمات کلیدی فرعی: شیرینی های شیراز – عرقیات شیراز – صنایع دستی شیراز

توضیحات متا: اگر می‌خواهید بهترین سوغاتی‌ها را از سفر شیراز به اطرافیان خود هدیه دهید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


مجله ارم بلاگ




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده