بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» طولانی ترین رودخانه های ایران

طولانی ترین رودخانه های ایران

طولانی ترین رودخانه های ایران


ایران خانه شبکه گسترده ای از رودخانه ها است که بیشتر آنها از مناطق کوهستانی سرچشمه می گیرند و به حوضه های داخلی می ریزند. اکثر رودخانه های ایران دارای جریان فصلی، طول نسبتا کوتاه و عمق کم هستند. از میان رودهای مهم ایران، پنج رودخانه به خلیج فارس می ریزند که این رودخانه ها عبارتند از رودهای دز، کرخه، کارون، دیاله و زاب سفلی. سه رود ارس، سفید رود و اترک به دریای خزر می ریزند. دو مورد دیگر به حوضه های داخلی کوچکتر، یعنی زاینده رود و آجی چای می ریزند.


اهمیت اقتصادی

ایرانیان از قدیم الایام از رودخانه های خود برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده می کردند. سدهای مدرن بر روی رودخانه‌های آب دز، کرخه، کارون، سفید رود و دیگر رودخانه‌ها، آبیاری مناطق کشاورزی بزرگ‌تر را فراهم می‌کنند و همچنین برای شرکت‌های فولاد، پالایشگاه‌های نفت، نیروگاه‌ها و سایر صنایع، برق آبی تولید می‌کنند. رودخانه کارون تنها آبراه دائمی قابل کشتیرانی ایران است و از زمان کشف نفت در منطقه، آبراه تجاری مهمی بوده است. دره های سفید رود و رود دیاله نیز از مسیرهای تجاری مهم هستند. رودخانه سفید رود به دلیل وجود مقادیر زیاد ماهی به ویژه ماهیان خاویاری و قزل آلای خزری قابل توجه است.


اهمیت فرهنگی

بسیاری از محققین کتاب مقدس معتقدند که رودخانه کارون یکی از چهار رودخانه باغ عدن بوده است. شواهد باستان شناسی تأیید می کند که این منطقه منطقه مهمی برای شکارچیان-گردآورنده انسان اولیه و همچنین گروه هایی از نئاندرتال ها و به احتمال زیاد محل اهلی کردن اولیه گیاهان و حیوانات توسط انسان بوده است. در قرن هفدهم، محققی به نام شیخ بهایی، سیستمی از کانال‌ها را برای توزیع آب از زاینده‌رود به شهر کویری اصفهان طراحی و ساخت. این امر رشد جمعیت و اقتصاد را تقویت کرد و اصفهان را به مرکز تأثیرگذار و واحه ای سرسبز در میان کویر تبدیل کرد.


اختلافات سرزمینی

سه رودخانه در امتداد طولانی مرزهای بین المللی ایران جاری است. رود ارس با ارمنستان و آذربایجان، رود اترک با ترکمنستان و شط العرب با عراق مرز مشترک دارد.. علاوه بر این، پنج کشور، از جمله ایران، دارای دریای خزر، بزرگترین آب داخلی جهان هستند. این بناهای شاخص در طول تاریخ ثبت شده محل اختلافات ارضی بوده اند. در سال 693 قبل از میلاد، امپراتوری آشور در نبرد رود دیالی با ایلامی های جنوب ایران جنگید. اخیراً در پی جنگ‌های روسیه و ایران در قرن نوزدهم، رود ارس به عنوان مرز بین امپراتوری روسیه و ایران کوجار انتخاب شد. رودخانه اترک در دوران جنگ سرد مرزی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرد. در طول جنگ ایران و عراق در دهه 1980، نیروهای ایرانی پیشروی اولیه عراق را در رودخانه کارون متوقف کردند.


زیستگاه ها و تنوع زیستی

دره‌های رودخانه با گیاهان آب دوست و مناطق باتلاقی مشخص می‌شوند که قبل از خشک شدن مناطق توسط آبیاری مستعد شیوع مالاریا بودند. مناطق کوهپایه ای و دشت ها به شدت در کنار سواحل رودخانه ها کشت می شوند. آب آجی چای به دلیل عبور از اراضی با کانی‌زایی بالا قلیایی است، البته طرحی برای انحراف مسیر رودخانه از زمین‌های قلیایی در دست توسعه است.


تهدیدات محیطی

سدها که وسیله ای برای تامین آب آبیاری و برق آبی در برخی مناطق هستند، اثرات فاجعه باری بر برخی دیگر داشته است. در سال 2009، سه منطقه از استان بصره در جنوب عراق به دلیل سدهای ایران بر روی کارون، مناطق فاجعه‌بار اعلام شدند. سدهای جدید باعث شوری زیاد در منطقه شد که مزارع را تخریب کرد و دام ها را تهدید کرد. غیرنظامیان مجبور به تخلیه شدند. سدهای روی برخی از رودخانه ها تأثیر قابل توجهی بر ساختار رسوب و اکولوژی رودخانه داشته و تأثیر منفی بر شیلات کشور داشته است. سدسازی باعث غرق شدن مکان‌های باستانی متعددی شده که ارزش تاریخی قابل توجهی دارند، و بسیاری از رودخانه‌هایی که زمانی دائمی بودند، اکنون در طول فصل خشک به صورت قطره‌ای یا به طور کامل ناپدید شده‌اند.


طولانی ترین رودخانه های ایران

رتبه طولانی ترین رودخانه های ایران - طول کل

1 ارس 666 مایل (مشترک با ترکیه، ارمنستان و آذربایجان)

2 کارون 590 مایل

3 کرخه 559 مایل

4 سفید رود 416 مایل

5 آترک 416 مایل

6 دیالی 277 مایل (مشترک با عراق)

7 زاب پایین 249 مایل (مشترک با عراق)

8 دز (کوپراتس) 249 مایل

9 زاینده رود 249 مایل

10 آجی چای، (تلخ رود) 165 مایل


مجله ارم بلاگ




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده