ثروتسازی با هیپنوتیزم


» هتل عباسی - اصفهان

هتل عباسی - اصفهان

هتل عباسی - اصفهان - ایران


در دوره صفوی ، شهر اصفهان چنان عظمت و شکوهی داشت که آن را نصف جهان نامیدند. در میان آثار معماری بازمانده از این عصر، مجموعه مدرسه و بازارچه و کاروانسرایی برجای مانده است که در کنار خیابان چهارباغ اصفهان چون گوهری یگانه می‌درخشد. این مجموعه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد و آن را به مادر خویش پیشکش کرد. ازاین‌رو مدرسه و کاروانسرای مادر شاه نامیده شد.

سپس در عهد معاصر از این بنا به‌عنوان آمادگاه پادگان اصفهان استفاده می‌شد که امروز نام خیابان آمادگاه یادگار آن دوران است. فضای نسبتا وسیع این کاروانسرا موجب شد که در سال‌های بعد توقفگاه کامیون‌های حمل قند و شکر باشد و در سال هزارو سیصد و سی و شش شمسی که بازسازی این بنا آغاز شد، با قرار ماهانه سی هزار ریال در اجاره اداره قند و شکر بود. همین بهره‌برداری نامناسب بود که همراه با باران و آفتاب و بی‌ اعتنایی مردمان، بر سرعت ویرانی کاروانسرا افزود. دیوارهای آجری نمای داخلی بر اثر ضخامت کاهگل که هر بار لایه‌ای بر لایه پیشین افزوده می‌شد، شکاف برداشته و در زیر وزن روز افزون بام‌ها قد خم کرده بود. پی‌های ضلع شرقی دیگر تاب نگهداری بنا را نداشت و دیوارها در آستانه سرنگونی بود. وضع دیگر قسمت‌ها نیز چندان بهتر نبود. هم بنیان بنا و هم رنگ و آب آن را گذر بی امان روزگار بر باد داده بود. کاشی‌ها فروریخته، درها و پنجره‌های قدیم به یغما رفته و سنگ‌های کف ایوان‌ها و نبش دیوارها به مرور زمان ساییده و فرسوده شده بود.

در همین زمان (سال هزار و سیصد و سی و شش) بود که شرکت سهامی بیمه ایران گام پیش نهاد و با پیشنهاد آندره گدار که زمانی رییس و در آن زمان مشاور اداره کل باستان‌شناسی بود، تبدیل کاروانسرا به مهمانخانه و طرح ساختمان مهمانسرا را که بعدا مهمانسرای شاه عباس نامیده شد، تصویب کرد. با این کار هم یک بنای ارزشمند تاریخی از انهدام نجات یافت و هم خاطره کاربری نخستین آن یعنی اقامتگاه مسافران و سیاحان، در شکل جدید مهمانسرا زنده ماند و هم فضایی بسیار چشم نواز و آبرومند در این شهر پرآوازه ایرانی به وجود آمد.


پایان قسمت اول


عکاسی معماری - امیر حسین پاشایی

اینستاگرام pashaei.photographer




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده