خرید از سراسر دنیا


» خانه تاریخی ملاباشی - اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی - اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی

یادگار معماری سنتی دوره قاجار در اصفهان

خانه معتمدی یا خانه تاریخی ملاباشی اصفهان خانه ای مربوط به دوران های مختلف تاریخی است که تزئینات و معماری بسیار چشم گیر ایرانی دارد. این عمارت تاریخی، پس از سال ها توسط آقای دکتر معتمدی خریداری شده و هم اکنون برای بازدید عموم باز شده است. 

تاریخ ساخت خانه ملا باشی

در طی کاوش ها و مستنداتی که در طول تاریخ از این خانه به جای مانده، تاریخ ساخت آن مربوط به دوره های صفویه، زندیه و قاجار است. به همین دلیل آثار معماری از هر یک از این دوران ها و حکومت ها در این خانه و عمارت تاریخی یافت می شود. درباره زمانی که ملا باشی وارد اصفهان می شود و این خانه را برای اقامت بر می گزیند.

خانه ملاباشی در خیابان ملک اصفهان واقع شده است. 

ملا باشی چه کسی بود؟ 

ملا باشی منجم ناصرالدین شاه بود که برای ماموریتی به اصفهان فرستاده شد. قصه ی ملاباشی اصفهان به زمان و دوران قاجاریه و حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار در اصفهان بر می گردد. ظل السلطان به خاطر آن که از مادری غیر قاجاری به دنیا آمده بود برای ولیعهدی انتخاب نگردید. همین موضوع باعث به وجود آمدن عقده ها و رفتارهایی شده بود که این شخص برای نشان دادن قدرت خود انجام می داد. ظل السطان تمام آثار دوران صفوی را یا کاملا نابود نمود یا تا مرز نابودی کشاند و عجیب تر از همه خسارتی است که به طبیعت ایران در ناحیه میانکاله زد. بسیاری از حیوانات بومی ایران در میانکاله مانند مارال، ببر خزری و… را به کل از بین برد.

در نتیجه اعتراض بسیاری مردم و حتی همسر ظل‌السلطان به اقدامات دیوانه وارش، جو شهر اصفهان شدیدا متشنج شد. همین جریان ملا باشی را به اصفهان کشاند. ملا باشی فردی معتدل بود که برای آرام کردن جو متشنج ایجاد شده به اصفهان فرا خوانده شد.

او بهمراه برخی بزرگان شهر، در کاهش التهابات فضای شهر نقش موثری داشت .


ویدیو - خانه ملاباشی اصفهان


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده