بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه گردشگری دریاچه نمک حوض سلطان

جاذبه گردشگری دریاچه نمک حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان

یکی از مناطق طبیعی ایران که فاصله کمی تا تهران دارد و به بزرگترین آینه ایران مشهور شده دریاچه نمک حوض سلطان است. این دریاچه از جاهای دیدنی قم به شمار می‌رود و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس قرار دارد.

دریاچه ساوه نام دیگری است که به حوض سلطان داده‌ شده است، چراکه حوض سلطان بازمانده دریای بزرگ ساوه است. مساحت تقریبی آن و ۲۴۰ کیلومترمربع در جنوب رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است.

این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

در بعضی از روزهای سال این دریاچه به رنگ قرمز درمی آید، سرخ شدن دریاچه نمک و یا دریاچه‌های دیگری مانند مهارلو یک پدیده طبیعی بوده که هرسال اتفاق می‌افتد که علت این پدیده افزایش نوعی جلبک در این دریاچه‌ها است. پدیده سرخی دریاچه‌ها یکی از زیباترین رویداد‌ها در جهان محسوب می‌شود.

این جلبک سرشار از ویتامین آ بوده که مسئولان ذی‌ربط استان می‌توانند از این پدیده در زمینه‌های دارویی و از نظر جغرافیایی می‌توانند از آن به‌عنوان جاذبه گردشگری استان استفاده بهینه کنند.

 در ۳۵ کیلومتری مسیر قم-تهران جاده خاکی وجود دارد که به دریاچه می‌رسد. درون دریاچه نیز جاده خاک‌ریزی هست که برای جلوگیری از فرورفتن خودروها در باتلاق و بهره‌برداری از نمک دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این دریاچه به دلیل نمک فراوان، اغلب به نام دریاچه نمک نیز شناخته می‌شود، با این حال دریاچه نمک با وسعت بسیار بیشتر در جنوب شرقی قم واقع‌ شده است. سالانه مقدار زیادی نمک از دریاچه حوض سلطان استخراج می‌شود. دریاچه حوض سلطان از دو قسمت چسبیده به نام‌های حوض سلطان و حوض مره تشکیل‌ شده است و در گذشته به آن دریاچه شاهی نیز می‌گفتند

این پدیده به علت افزایش نوعی جلبک در این دریاچه‌ها منجر به سرخ شدن این مکان‌ها می‌شود. پدیده سرخی دریاچه‌ها یکی از زیباترین رویداد‌ها در جهان محسوب می‌شود.


مجله گردشگری ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده