» ⚖️ محاسبه مهریه نرخ روز 1402 با استفاده از شاخص تورم

⚖️ محاسبه مهریه نرخ روز 1402 با استفاده از شاخص تورم

محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 چگونه است؟ این سوالی است که قصد داریم به طور کامل در این مطلب به آن پاسخ دهیم. بر اساس ماده قانون 1082 بیان شده است که مهریه حق قانونی زن پس از برقراری عقد ازدواج می باشد. مهریه انواع مختلفی دارد.

شرطی که برای تعیین نوع مهریه وجود دارد این است که مهریه باید مالیت داشته باشد. یعنی بتوان آن را قیمت گذاری و به پول تبدیل کرد. براساس این شرط از جمله رایج ترین انواع مهریه در ایران می توان تعیین مقداری طلا، تعدادی سکه تمام بهار آزادی و یا مبلغی وجه نقد رایج مملکت را نام برد.


محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه زمانی کاربرد دارد که مهریه به صورت وجه نقد رایج مملکت یعنی ریال تعیین شده باشد. بنابراین این قانون شامل مهریه هایی که براساس ارز خارجی مانند دلار تعیین شده اند نمی شود.


چرا فقط مهریه وجه نقد به نرخ روز محاسبه می شود؟

درک علت این قانون بسیار ساده است. اگر نیم نگاهی به تغییر قیمت طلا و سکه در طی سال های گذشته داشته باشید، درخواهید یافت که طلا و سکه در طی زمان ارزش خود را حفظ کرده و شامل افزایش قیمت شده اند.

به عنوان مثال قیمت تمام سکه در سال 1377 معادل 45092 تومان بوده است. قیمت تمام سکه در سال 1402 معادل 27 میلیون تومان (قیمت روز نگارش مطلب) می باشد. بنابراین ارزش ریالی مهریه خانمی که در سال 1377 تعداد 50 سکه تعیین شده باشد حفظ شده است.

اما اگر مهریه همان خانوم در همان سال مبلغ 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده باشد، در سال 1402 ارزش آن 10 میلیون نسبت به سال 1377 بسیار کاهش یافته است. بنابراین برای جلوگیری از ضرر برای مهریه های وجه نقد قانون تبدیل مهریه به نرخ روز مصوب شده است.



محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 چگونه است؟

برای محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی و محاسبه نرخ روز مهریه می توانید از سایت های آنلاین استفاده کنید و یا با استفاده از شاخص تورم و فرمول زیر، نرخ روز مهریه خود را محاسبه کنید.

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه ÷عدد شاخص سال برقراری عقد)

شاخص تورم توسط بانک مرکزی در پایان هرسال مشخص می شود. لازم به ذکر است که در صورت مطالبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر، در فرمول فوق در قسمت صورت تقسیم شاخص سال فوت مرد قرار می گیرد.

همچنین خوب است بدانید که مطالبه مهریه به نرخ روز حقی است که قانون برای زن در نظر گرفته است. بنابراین در صورت فوت زن ورثه او تنها می توانند مبلغ مهریه مشخص شده در عقدنامه را از همسرش طلب کنند و مطالبه نرخ روز مهریه از طرف ایشان باطل است. 


فرم ارسال نظر