» همه چیز در مورد اجاره خودرو

همه چیز در مورد اجاره خودرو

برای همه ما پیش آمده که در سفر به شهری جدید برای رفت و آمد با مشکل مواجه شویم. وسایل نقلیه عمومی همیشه انتخاب خوبی نیستند و گاهی نیاز به وجود یک وسیله نقلیه شخصی شدیدا احساس می‌شود. گاهی کرایه تاکسی دربست آن هم برای سفرهای چند روزه به هیچ عنوان منطقی و مقرون به صرفه به نظر نمی‌‌رسد.

گاهی رویای سوار شدن یک خودروی خاص برای سال‌ها در ذهن ما حک شده و همیشه خود را در حال سواری با آن خودرو تصور می‌کنیم. مانند زوجی که می‌‌خواهند در خاص‌ترین شب زندگی‌شان عکس‌هایشان را سوار بر خاص ترین ماشین زندگی‌شان ثبت کنند. یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو در این موارد اجاره خودرو است. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم اجاره کردن خودرو به چه صورت است، چه تاریخچه‌ و چه انواعی دارد. با ما همراه باشید.


اجاره خودرو: یک صنعت رو به رشد

اجاره خودرو از شاخه‌های جدید و مهم صنعت حمل و نقل است و در سال‌های گذشته با افزایش روزافزون نیاز به حمل و نقل و افزایش هزینه‌های خرید و نگهداری خودرو یکی از صنایع رو به رشد محسوب می‌شود. در این صنعت شرکت‌ها انواع خودروها را با قیمت‌ها و شرایط مختلفی به افراد و گروه‌ها برای مدت زمان مشخصی اجاره می‌دهند.

اجاره خودرو به دو صورت کلی با راننده یا بدون راننده انجام می‌پذیرد. در حالت اول اجاره‌کننده مسئولیت‌های کمتری در قبال سفر یا خودرو دارد. هزینه‌های خودرو و تعمیرات آن و... هیچ کدام بر عهده اجاره کننده نیست و هیچ نگرانی و دغدغه‌ای در مورد سلامت خودرو ندارد. با یک راننده همیشه آماده به طور کلی استرس کمتری را متحمل می‌‌شوید و می‌توانید تمرکز خود را بر روی مسائل مهم‌تر بگذارید.

اجاره کردن خودرو بدون راننده هم مزایا و معایب برجسته ای دارد که باید به آنها توجه کرد. اگر لذت رانندگی برایتان مهم است و تجربه راندن آن خودروی خاص را می‌خواهید حالا به راحتی می‌توانید این فرصت را داشته باشید. شما فضای خصوصی خودتان را دارید و مخصوصا اگر برای یک سفر تفریحی خودرو را اجاره کرده‌اید می توانید از یک جو صمیمی و خودمانی با همراهان لذت ببرید.


تاریخچه اجاره خودرو

تاریخچه اجاره کردن و اجاره دادن خودرو از آنجا شروع‌ می‌شود که در سال 1904 یک فروشگاه در شهر مینیاپولیس آمریکا شروع به اجاره دادن خودرو به مشتریان خود کرد. اولین شرکت اجاره ماشین، Sixt 8 سال بعد در آلمان تاسیس شد، در حالی‌ که فقط 3 ماشین برای اجاره داشت. استقبال زیاد مردم از این نوآوری باعث رشد روزافزون این صنعت شد به طوری که در چند دهه بعد شرکت‌های بزرگ اجاره ماشین به تعداد زیاد در کشورهای مختلف تاسیس شدند مثل Saunders System در اوماها، Europcar در فرانسه و Godfrey Davis UK در انگلیس. در قرن 21 کمپانی‌ها صدها نوع ماشین از برندهای مختلف را برای اجاره در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. البته این فقط به خودروهای سواری شخصی محدود نمی‌شود و این شرکت‌ها حتی اتوبوس، ون، قایق و هلی‌کوپتر هم برای اجاره دارند.

از بزرگترین شرکت‌های اجاره ماشین در حال حاضر که در کشورهای زیادی هم نمایندگی دارند می‌توان به Avis، Hertz، Enterprise و Budget اشاره کرد.

اگرچه اجاره ماشین در سایر نقاط جهان تبدیل به امری فراگیر و پرطرفدار است ولی در ایران با توجه به محدودیت‌ها و البته مسئولیت‌های مربوطه این سرویس چندان پراستفاده نیست. با این حال با توجه به تمام دلایل ذکر شده، شرکت‌های متعددی در داخل کشور نیز این سرویس را ارائه می‌دهند.


اجاره خودرو: چرا و چگونه؟

اجاره ماشین با اهداف مختلف و به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

این کاربردها شامل گزینه‌های متفاوتی مثل تشریفات و مجالس، اجاره خودروهای لوکس، اجاره ماشین فرودگاه، اجاره ماشین عروس، اجاره ماشین برای انجام کارهای روزانه و موارد دیگر می‌شود.

همچنین اجاره ماشین به دو روش کوتاه مدت و بلند مدت انجام می‌شود که از چندساعت یا چند روز، هفته، یا ماه متغیر است. اجاره کوتاه مدت میتواند از چندساعت تا نهایتا چند روز ادامه داشته باشد. به طور کلی اگر مدت زمان کرایه ماشین زیر 10 ساعت باشد مشتری باید کرایه 10 ساعت را که نرخ حداقل کرایه ماشین است را بپردازد.

اجاره بلند مدت زمانی است که فرد برای چند هفته ماشین را اجاره کند. به اجاره بین 28 تا 360 روز اجاره بلند مدت اطلاق می‌شود.

مشتری‌هایی که به صورت بلند مدت ماشین اجاره می‌کنند از مزایای زیادی همچون ارائه خدمات در جهت تعمیر و نگهداری، پوشش بیمه بدنه و شخص ثالث، ارائه مجوز طرح ترافیک و... بهره‌مند می‌شوند


مدارک موردنیاز معمول

در صورتی که قصد اجاره خودرو دارید همانطور که گفتیم می‌توانید به دو روش با راننده و بدون راننده این کار را انجام بدهید. در صورتی که شما از اتباع خارجی باشید برای اجاره نیاز به گواهینامه بین‌المللی دارید. بدون گواهینامه شما فقط مجاز به اجاره ماشین با راننده هستید. به طور کلی اولین شرط اجاره ماشین بدون راننده داشتن گواهینامه است.

علاوه بر گواهینامه به یک سری مدارک و شرایط دیگر هم نیاز دارید که شامل موارد زیر می‌شود:


  • کارت ملی
  • سن فرد باید بالای 20 سال باشد
  • شخص متقاضی باید گواهی احراز موقعیت شغلی خود را به شرکت ارائه کند. این گواهی می‌تواند فیش حقوقی، پروانه کسب و کار، دفترچه تامین اجتماعی و مدارکی از این قبیل باشد.
  • ارائه چک یا ودیعه نقدی به ارزش ماشین ارائه‌شده
  • پرداخت کل مبلغ تعیین شده از طریق پرداخت نقدی یا کارت بانکی
  • مبلغی که به عنوان ودیعه پرداخت شده زمانی که خودرو را سالم به شرکت برگردانید به شما پس داده می‌شود.

نکات مهم قبل از اجاره خودرو

قبل از اینکه تصمیم خود را برای اجاره کردن خودرو قطعی کنید یک‌سری نکات مهم وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. اول از همه باید توجه کنید که با اجاره ماشین شما یک قرارداد حقوقی را امضا کرده‌اید پس باید از توانایی مالی خود و مسئولیت پذیریتان آگاهی کامل داشته‌باشید.

پس از آن نکات مهم زیر را هم مدنظر قرار دهید.


  • چندروز قبل از تحویل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و کار را به دقیقه نود موکول نکنید.
  • بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو را بررسی کنید.
  • دقت کنید که هزینه‌های سوخت با اجاره‌کننده است.
  • بسیاری از شرکت‌ها مبلغ اجاره 3 روزه را به عنوان حداقل نرخ تعیین می‌کنند، حتی اگر شما فقط برای یک روز به ماشین اجاره ای نیاز داشته باشید.
  • در صورت اجاره خودرو بدون راننده شما باید یک چک ضمانت هم به اندازه قیمت خودرو پرداخت کنید.
  • هرگونه اتفاقی اعم از تصادف یا خرابی ماشین که به عدم توانایی بازگرداندن خودرو شود بر عهده اجاره‌کننده است.
  • از اعتبار شرکت مطمئن شوید زیرا موارد متعددی از کلاه‌برداری در این زمینه گزارش شده‌است. پس فریب قیمت‌های پایین را نخورید.
  • بدون عقد قرارداد رسمی ماشین اجاره نکنید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی اطمینان‌های حقوقی لازم را داشته باشید.
  • پیش از تحویل گرفتن خودرو به همراه کارمندان شرکت خودرو را بررسی کنید و ایرادات فعلی آن را بررسی کنید و گزارش دهید.

با در نظر گرفتن این نکات حالا شما می‌توانید انتخابی مطمئن و سفری آسوده داشته‌باشید.

شرکت اجاره خودرو پرارین خودرو تنوع گسترده ای از خودروهای سواری و لوکس را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد. در صورتی که دوست دارید سفر خود با ماشین‌های خاص و جدید تجربه کنید و یا در شهر مقصدتان وسیله نقلیه‌ای در اختیار ندارید پرارین خودرو گزینه‌های مناسب زیادی در برای شما خواهد داشت. 


فرم ارسال نظر