» ⚖️ درخواست تامین مهریه از اموال زوج

⚖️ درخواست تامین مهریه از اموال زوج

مهریه مالی است که به عنوان تضمین برای زندگی بعد از طلاق زن است. با این وجود که به شکل قانونی حق طلاق با مردان است زنان باید بعد از جدایی پشتوانه مالی داشته باشند و صداق به عنوان پشتوانه مالی محسوب می شود. مقدار و نوع این مهریه طبق توافق طرفین تعیین می شود و زن بعد از عقد مالک آن خواهد شد. برای مهریه ممکن است مال، انجام عملی و هر چیزی که ارزش مالی دارد را تعیین کرد. ولی اگر پول نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. با محاسبه انلاین مهریه مبلغ آن بر اساس فرمول خاص و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.


قوانین مهریه

مهریه مالی است که حین عقد در سند ازدواج قید می شود و می توان در عقد آن را تعیین نکرد و مشخص کردن آن را به بعد از عقد موکول کرد. ولی در عقد موقت باید حتما مهریه مشخص شده باشد، در غیر اینصورت عقد باطل خواهد بود.

زن در هر زمان مهریه خود را می تواند بگیرد و اگر درخواست طلاق از سمت مرد باشد او وظیفه پرداخت مهریه به طور کامل را دارد. ولی اگر درخواست طلاق از سمت زن باشد او در صورتی می تواند مهریه را کامل بگیرد که زندگی همراه با عسر و حرج خود با مرد را ثابت کند یا یکی از مفاد سند را ثابت کند.

در طلاق توافقی مقدار مهریه به صورت توافقی تعیین می شود و دادگاه نیز بر اساس توافق صورت گرفته حکم را صادر می کند. اگر صداق وجه نقد باشد به نرخ روز پرداخت می شود و با محاسبه مهریه انلاین مبلغ آن به نرخ روز بدست خواهد آمد.

بر اساس قانون جدید مهریه تا ۱۱۰ سکه جنبه قانونی دارد. به این صورت که امکان حبس مرد تا ۱۱۰ سکه وجود دارد و مرد اگر اعسار خود را ثابت کند می تواند به صورت اقساطی مهر را پرداخت کند. اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ عدد باشد نسبت به مقدار مازاد بر اساس استطاعت مالی مرد تصمیم گیری خواهد شد. اگر بنا به دلایل مختلفی عقد فسخ شود و نزدیکی صورت نگرفته باشد مهریه ساقط خواهد شد. همچنین اگر قبل از نزدیکی یکی از زوجین فوت کنند مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت.



فرار از دین در پرداخت مهریه

فرار از پرداخت مهریه زمانی رخ می دهد که مرد جهت امتناع از پرداخت صداق، مال خود را به نام دیگری نموده و حسابهایش را خالی می کند. در اینصورت زن می تواند درخواست توقیف اموال و مسدود کردن حساب های مرد را قبل از ابلاغ بدهد.


نحوه محاسبه مهریه

صداق در صورتی که وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. جهت محاسبه مقدار آن نیز شاخص سال عقد تقسیم بر شاخص سال مطالبه می شود و نتیجه بدست آمده ضرب در مقدار صداق درج شده در سند عقد خواهد شد. مثلا اگر زنی در سال ۸۰ با مهریه یک میلیون تومان عقد کرده باشد و در سال ۱۴۰۰ آن را مطالبه کرده باشد مبلغ صداق بر اساس شاخص سال ۱۴۰۰ محاسبه می شود. ولی اگر صداق را در سال ۱۴۰۲ مطالبه کند، محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. چون بانک مرکزی در آخر هر سال شاخص تورم را اعلام می کند و شاخص تورم سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است.


فرم ارسال نظر