» چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم؟

چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم؟

تردیدی نیست که حیات هر کسب‌وکار، به فعالیت افراد در مشاغلی خاص وابسته است. برای کسب‌وکارهایی که در حوزه صادرات و واردات یا تجارت داخلی و خارجی فعالیت دارند، استخدام مدیر بازرگانی و افرادی که در این حوزه ادامه تحصیل داده‌اند، موضوعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. از طرف دیگر این سوال مطرح می‌شود که: «چرا مدیریت بازرگانی می‌تواند رشته‌ای مفید برای ادامه تحصیل باشد؟».

به‌منظور ارائه پاسخی مناسب به این سوال، ابتدا در این مقاله به معرفی شغل مدیر بازرگانی می‌پردازیم. در ادامه با بررسی مزایای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، شما را در تصمیم‌گیری برای انتخاب این رشته تحصیلی یاری خواهیم کرد. همچنین با بررسی بازار کار رشته مدیریت بازرگانی، به برخی از مهارت های لازم برای پیدا کردن شغل در این حوزه اشاره خواهیم کرد.


معرفی فرصت شغلی مدیر بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی را می‌توان در ارتباط با مطالعه روش‌هایی دانست که یک شرکت یا سازمان، برای انجام فعالیت‌های خود مورداستفاده قرار می‌دهد. این فعالیت‌ها معمولا طیف وسیعی از حوزه‌های کاری را شامل می‌شوند. بازاریابی و امور مالی، برخی از حوزه‌های کاری موردتوجه در رشته مدیریت بازرگانی هستند.

یک مدیر بازرگانی فردی است که با روش‌های مناسب برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از بازار، آشنایی کامل دارد. به شکلی که با استفاده از این روش‌ها، یک مدیر بازرگانی می‌تواند رقبای کسب‌وکار را شناسایی و تجزیه ‌و تحلیل نماید. همچنین یک مدیر بازرگانی با انجام پیش‌بینی‌های درست و برنامه‌ریزی‌های اصولی، کالاهای موردنیاز شرکت را تأمین نموده و سازمان را در رسیدن به اهداف و سیاست‌های خود یاری می‌نماید.

در حقیقت یک مدیر بازرگانی دارای طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌ها است. مواردی مانند ایجاد هماهنگی در امور بازرگانی شرکت، اصلاح و عقد قرارداد، انجام مکاتبه و مذاکره با تأمین‌کنندگان، تهیه اسناد پرداختی و انجام مراحل ثبت تجاری، از دیگر وظایف مورداشاره در آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی هستند.

یکی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های شغلی در رشته مدیریت بازرگانی، نظارت بر نحوه انجام خریدهای شرکت است. همچنین مدیران بازرگانی در ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان جدید، سازمان را یاری می‌کنند. ازآنجایی‌که یک شرکت ممکن است در حوزه‌های تجارت داخلی و خارجی فعالیت نماید، یک مدیر بازرگانی باید با امور گمرکی، حمل‌ونقل و امور مرتبط با ترخیص کالا آشنایی کامل داشته باشد.

همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی برای استخدام مدیر بازرگانی، به مهارت های نرمی مانند مسئولیت‌پذیری، روابط عمومی بالا و روحیه کار تیمی توجه دارند. برای اطلاع از جدیدترین آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی خارجی به صورت تمام وقت، می‌توانید به لینک مورداشاره مراجعه کنید.

همچنین آشنایی با زبان انگلیسی، توانایی شناسایی و ارزیابی تأمین‌کنندگان، تسلط به قوانین و مقررات گمرکی و آشنایی با مجموعه‌ نرم‌افزارهای آفیس، از دیگر توانایی های لازم برای کار در موقعیت‌های شغلی مدیر بازرگانی هستند.


گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی

سرفصل‌های آموزشی در حوزه‌ مدیریت و کسب‌وکار، با توجه به برخی از حوزه‌های شغلی تعریف شده‌اند. وجود دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی با عناوینی مانند «مدیریت بازرگانی و سنجش کمی» و «کسب‌وکار و کارآفرینی» در خارج از کشور، نشان‌دهنده ارتباط نزدیک حوزه مدیریت بازرگانی با دیگر مباحث کاری در شرکت‌‌ها است.

به دلیل وجود موضوعات آموزشی متنوع در رشته مدیریت بازرگانی، این رشته دارای گرایش های مختلف در داخل و خارج از کشور است. از گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در ایران می‌توان به گرایش های مدیریت استراتژیک، بازاریابی، بازرگانی بین المللی، بازرگانی داخلی و گرایش کارآفرینی اشاره کرد.


مزایای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

یکی از رشته‌های تحصیلی که دارای محبوبیت بالایی در بین مدیران سازمان های دولتی و خصوصی در ایران و خارج از کشور است، رشته مدیریت بازرگانی است. ادامه تحصیل در یکی از گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی، می‌تواند دانش لازم برای اداره یک سازمان را در اختیار شما قرار دهد.

همچنین تقویت مهارت‌های کلیدی برای مدیریت بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار، دستیابی به درکی عمیق از جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار و افزایش شانس استخدامی در شرکت‌های بزرگ و معتبر، از دیگر دلایلی هستند که معمولا برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی موردتوجه قرار می‌گیرند.


استخدام مدیر بازرگانی در شرکت‌های بزرگ و معتبر

با اخذ مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی، می‌توانید در شرکت‌های بزرگ مشغول به کارشده و درآمد بسیار خوبی داشته باشید. از شرکت‌های معتبری که اخیرا آگهی استخدام مدیر بازرگانی منتشر کرده‌اند، می‌توان به شرکت داروسازی آوه سینا، انتشارات جنگل، طبیعت سبز پارس کهن (برند طبیعت)، گروه صنعتی زر، شرکت بین‌المللی پارسیان پخش بیژن (برند بیژن) و توسن سیستم شرق (تسکو) اشاره کرد.


حرکت در مسیر کارآفرینی

 با ادامه تحصیل در یکی از گرایش های مدیریت بازرگانی نه‌تنها می‌توانید به فرصت‌های استخدامی متعددی در سازمان های دولتی و خصوصی دسترسی داشته باشید، بلکه امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خود را خواهید داشت.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، می‌تواند مهارت‌های رهبری و کارآفرینی را در شما تقویت نموده و ابزارهای لازم برای ارزیابی ایده‌ها و عملکرد یک سازمان را در اختیار شما قرار دهد. همچنین ممکن است بتوانید در هنگام ادامه تحصیل، شریک تجاری خود را در محیط دانشگاه پیدا کنید.


افزایش اطلاعات در سایر حوزه‌های کاری

اگر هنوز نتوانسته‌اید یک مسیر شغلی مناسب را برای خود ترسیم نمایید، ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی می‌تواند فرصتی برای آشنایی شما با برخی از حوزه‌های کاری باشد. به شکلی که تحصیل در این حوزه، دانش و اطلاعات شما را درباره طیف وسیعی از موضوعات افزایش خواهد داد.

با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی می‌توانید اطلاعات خوبی در رابطه با موضوعاتی مانند مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی، مدیریت مالی و بازاریابی بدست آورید. درنتیجه بعد از مطالعه مباحث مرتبط با این موضوعات، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با ادامه تحصیل خود داشته باشید.


تضمین آینده شغلی

ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، می‌تواند به معنای تضمین آینده شغلی شما باشد. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی نه‌تنها می‌توانند در حوزه کاری خود فعالیت کنند، بلکه می‌توانند برای برخی دیگر از فرصت‌های استخدامی رزومه کاری خود را ارسال نمایند.

به‌عنوان‌مثال برخی از کارفرمایان برای جذب و استخدام نیروی کاری موردنظر خود در فرصت‌های شغلی کارشناس توسعه کسب‌وکار، کارشناس استراتژی و کارشناس تحلیل داده، از داوطلبان دارای مدرک تحصیلی مدیریت بازرگانی دعوت به همکاری می‌کنند. همچنین بررسی بازار کار رشته مدیریت بازرگانی نشان می‌دهد که در مناطق مختلف کشور، نیاز فراوانی به استخدام مدیر بازرگانی و فارغ‌التحصیلان این حوزه وجود دارد.


تقویت مهارت‌های کلیدی در حوزه مدیریت

یکی از مهم‌ترین مزایایی که برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد، امکان تقویت مهارت‌های مدیریتی است. با تقویت این مهارت‌ها، شما می‌توانید خود را به‌عنوان عضوی ارزشمند برای کسب‌و‌کارهای مختلف معرفی نمایید.

کسب توانایی‌ های لازم برای اخذ تصمیمات مدیریتی و مواجه‌شدن با چالش‌های دنیای کسب‌وکار، از مهم‌ترین دلایلی هستند که برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی مورداشاره قرار می‌گیرند. برخی از مهارت‌هایی که با ادامه تحصیل در این حوزه امکان تقویت آن‌ها وجود دارد، عبارت‌اند از:

-        تفکر انتقادی و استراتژیک

-        مهارت‌های ارتباطی

-        قدرت حل مسئله

-        توانایی سازمان‌دهی

-        توانایی ارائه گزارش

-        رهبری

-        مدیریت پروژه

با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، نحوه مدیریت کردن موثر و کارآمد را یاد خواهید گرفت. همچنین دانش و مهارت‌های موردتوجه در این حوزه، در جنبه‌های مختلف زندگی فرد قابل‌استفاده خواهند بود. برنامه‌ریزی، اثربخشی، توانایی تحلیل و تیم سازی، جزء مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که امکان تقویت آن‌ها با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی وجود خواهد داشت.


دستمزد پیشنهادی برای استخدام مدیر بازرگانی

یکی از مزایایی که در بخش قبل برای ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی مورداشاره قرار گرفت، امکان ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی و کسب‌ درآمد مناسب در این رشته است.

بر اساس یک نظرسنجی که از بین 780 نفر از شاغلان حوزه مدیریت بازرگانی داخلی و خارجی انجام شده است، میانگین درآمد در این حوزه کاری برای سال 1401 مشخص گردید. در جدول زیر، درآمد رشته مدیریت بازرگانی در سطوح شغلی مختلف آورده شده است:

سطوح شغلی

متوسط درآمد در تهران (میلیون تومان در ماه)

متوسط درآمد در سایر شهرهای بزرگ

(میلیون تومان در ماه)

متوسط درآمد در شهرهای کوچک (میلیون تومان در ماه)

کارمند

6

5

5.5

کارشناس

8.1

6.3

6.4

مدیر

16.2

11.7

9.6


این در حالی است که رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های پر تقاضا در بازار کار است که امکان کار و فعالیت در صنایع مختلف را برای کارجویان این حوزه فراهم می‌کند. صنایعی مانند داروسازی، فولاد، خودروسازی، صنایع غذایی، خرده‌فروشی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تنها برخی از حوزه‌هایی هستند که به استخدام مدیر بازرگانی نیاز دارند.


جمع‌بندی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب در داخل و خارج از کشور است که با انجام اموری مانند تحلیل، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی فعالیت‌های رایج در سازمان های دولتی و خصوصی در ارتباط است. شرکت‌ها با انتشار آگهی استخدام مدیر بازرگانی، به دنبال افزایش کارایی فعالیت‌ها در کسب‌وکار خود هستند.

با ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، می‌توانید مهارت‌های کلیدی خود را توسعه داده و در مسیر کارآفرینی حرکت کنید. در این مقاله ضمن اشاره به سایر مزایایی که برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد، شما را با بازار کار و وظایف یک مدیر بازرگانی در سازمان های دولتی و خصوصی آشنا نمودیم.


فرم ارسال نظر