» معرفی آفات و بیماری‌های سانسوریا + راه درمان قطعی آن

معرفی آفات و بیماری‌های سانسوریا + راه درمان قطعی آن

همانطور که گفتیم سانسوریا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است، اما با رعایت نکردن برخی از نکات نگهداریشان دچار آفات یا برخی از بیماری ها میشوند که در جدول زیر به آنها اشاره میکنیم.

آفات و بیماری ها

شپشک آردی = خشک شدن برگ ها

نوزاد عنکبوت = چروک شدن برگ ها 

زرد شدن برگ ها = شکستگی برگ ها

متورم و بوی بد برگ‌های سانسوریا = تغییر رنگ نوک برگ ها


1) آفات سانسوریا

شپشک آردی و نوزاد عنکبوت (یا لارو عنکبوت) مهم‌ترین آفت‌هایی هستند که سلامتی سانسوریا را تهدید می‌کنند. مکانیزم تخریب این آفت‌ها به این ترتیب است که شیرۀ گیاه را می‌مکنند و به مرور زمان باعث پژمردگی برگ‌های آن می‌شوند. بنابراین چنانچه این آفت‌ها به موقع دفع نشوند، می‌تواند کل بوتۀ سانسوریا را نابود کنند. این آفت‌ها به غیر از مکیدن شیرۀ گیاه گاهی اوقات می‌توانند با ایجاد حفره یا هر آسیبی بر روی برگ‌ها باعث حساسیت برگ‌ها شوند؛ به طوری که برگ در برابر کوچک‌ترین آفات یا بیماری مقاومت خود را از دست می‌دهد و از بین می‌رود. این آفت‌ها به سادگی از بین می‌روند و نیاز به صبر و زمان دارد. 

برای دفع شپشک آردی، چون یک آفت قابل رؤیت است، باید پس از بررسی دقیق گیاه، با یک دستمال تمیز آنها را از روی سطح گیاه جدا کرد. برای پیشگیری از حملۀ آفت شپشک آردی می‌توانید مقدار کمی الکل را به روی سطح برگ‌ها اسپری کنید.

برای دفع بافت تخم عنکبوت هم لازم است که همیشه برگ‌ها تمیز باشند. تخم و نوزاد عنکبوت به خوبی شپشک مشاهده نمی‌شوند. پس بنا به احتیاط، گیاه را همیشه تمیز کنید و رطوبت هوای محیط را افزایش دهید. چرا که رطوبت یکی از عوامل دفع حشرات و آفات از گیاهان می‌باشد.


2) بیماری های سانسوریا

سانسوریا بیشتر به بیماری هایی مبتلا می‌شود که بر اثر آبیاری و رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند. بدین ترتیب که اگر سطح برگ‌ها پیوسته خیس باشد، قارچ به سرعت بر روی آن رشد می‌کند و باعث پژمردگی و قرمز شدن برگ‌ها می‌شود. بنابراین اگر برگ‌های گیاه شروع به کبود، قرمز و قهوه‌ای شدن کردند، مطمئن باشید که گیاه شما به بیماری قارچی مبتلا شده و نیاز به درمان دارد.

 روش درمان این بیماری سانسوریا بدین ترتیب است که گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه‌های آلوده و بیمار آن را جدا کنید. پس از آن گیاه را به گلدان و خاک جدید و سالم انتقال دهید. 

سعی کنید همیشه شرایط گیاه سانسوریا را به گونه‌ای تنظیم کنید که به امراض قارچی مبتلا نشود. چون این امراض به احتمال خیلی بالا باعث مرگ و نابودی قطعی آن خواهند شد. بنابراین همیشه برگ‌های سانسوریا را خشک کنید و به گیاه به اندازه کافی آب بدهید و بین دو هر آبیاری اجازه دهید که خاک آن خشک شود. 

از این گذشته، خاک گلدان را به خوبی زهکشی کنید و دمای محیط را در حد معتدل نگه دارید تا از رطوبت بیش از حد پیشگیری شود و در دورۀ مراقبت از سانسوریا گیاه شما دچار بیماری قارچی نشود. 

در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین بیماری‌های سانسوریا اشاره می‌کنیم:


3) متورم و بوی بد برگ‌های سانسوریا

اگر گیاه سانسوریا بیش از حد آبیاری شود، آب زیاد باعث از بین رفتن سلول های برگ آن شده و در پایان منجر به بروز تورم برگ و ایجاد بوی بد در آنها می‌شود. برای رفع این مشکل باید هرچه سریع‌تر برگ‌های آسیب دیده را از بوتۀ اصلی گیاه جدا کنید و پیش از آن که این مشکل به سایر برگ ها سرایت کند، روند آب‌دهی خودتان را اصلاح نمایید. 

علاوه بر این سعی کنید گیاه به بیماری قارچی مبتلا نشود. چون در این صورت باید تمام اقداماتی که در قسمت بالا اشاره شد را در مورد این مرحله نیز انجام دهید.

سانسوریا به طور کلی شامل 60 تا 70 گونه شناخته شده و معروف است. تفاوت برخی از این گونه ها تنها در رنگ آن ها است؛ بنابر این میتوان سانسوریا را به دسته های کلی تری تقسیم بندی کرد که هرکدام شامل چند زیر مجموعه است.


4) زرد و کم رنگ شدن برگ های سانسوریا

زرد شدن برگ های سانسوریا ناشی از کمبود نور و خالی شدن خاک از مواد غذایی مورد نیاز گیاه است. برای حل این معضل باید گیاه را به یک محل پُر نورتر با نور غیر مستقیم (اما شدت بالا) منتقل کنید و برای تغذیۀ بهتر آن، از کودهای مناسب استفاده نمایید.


5) خشک شدن نوک برگ‌های سانسوریا

 معمولاً برگ‌های سانسوریا به یکی از سه دلیل زیر، از قسمت نوک زرد می‌شوند. این دلایل عبارتند از:  

1) تشنگی بیش از حد گیاه: در مورد تشنگی بیش از حد گیاه، می‌توانید به این ترتیب خاک را بررسی کنید تا بابت این گزینه به جمع‌بندی نهایی برسید: انگشت خود را در خاک گلدان داخل کنید. چنانچه بیش از یک بند انگشت از زیر سطح خشک باشد، گیاه شما نیاز به آبیاری خواهد داشت.

2) نور بیش‌از حد گیاه: در مورد نور کافی برای گیاه، اگر احساس می‌کنید که نور محیط بیش از اندازه است، گیاه را به محیطی با نور مناسب‌تر منتقل کنید.

3) دمای بیش از حد گیاه: در مورد دمای گیاه لازم است که دمای محیط را بررسی کنید تا اگر از گرمای بیش از حد برخوردار است، گیاه را به یک محیط با دمای پایین‌تر انتقال دهید. اگر گرمای هوا به صورت پیوسته نیست و یک پیک گرمایی مقطعی در حال عبور از منطقه است، می‌توانید به جای انتقال گیاه (که در عوض می‌تواند باعث بر هم خوردن توازن نوری آن شود) به اسپری کردن آب در مجاورت گیاه اقدام کنید تا از طریق تبخیر سطحی رطوبت، دمای گیاه تعدیل شود.


6) زرد شدن برگ های گیاه سانسوریا

اگر متوجه زرد شدن و پژمردگی برگ های سانسوریا و ریخته شدن آنها شدید، نگران نباشید. در چنین شرایطی فقط لازم است که حجم و دفعات آب‌دهی خود را کم کنید.

فراموش نکنید مادام که خاک سانسوریا به طور کامل خشک نشده و دست کم یک بند انگشت از زیر سطح آن خشک نشده باشد، نباید آن را آبیاری کنید. چنان‌چه خاک سانسوریا به مدت طولانی خیس بماند و باعث ایجاد یک بافت باتلاقی شود، به مرور زمان باعث از بین رفتن ریشه خواهد شد. 

برای جلوگیری از تحلیل رفتن برگ های سانسوریا، کافیست چند روز به آن آب ندهید تا خاک آن کاملاً خشک شود. پس از چند روز مشاهده خواهید کرد که برگ های سانسوریا دوباره طراوت و شادابی قبل خود را به دست می‌آورند. 

اگر برگ های زرد شده پیشرفت کرده باشند، غیر قابل بازگشت و غیر قابل احیا، خواهند بود و باید از بدنۀ اصلی گیاه جدا شوند.


7) شکستگی، طرد شدگی یا آسیب دیدگی برگ‌ سانسوریا

به طور کلی سانسوریا دارای برگ‌های حساس و لطیفی است و در صورت لمس کردن بیش از حد یا ضربه زدن شدید می‌توانند دچار شکستگی و آسیب دیدگی جدی شوند. بنابراین بهتر است که گلدان سانسوریا را در محلی دور از رفت و آمد افراد یا بازی کودکان قرار دهید تا در حین حرکت و بازی، ضربه یا آسیبی به آنها وارد نشود.

در صورت تمایل میتوانید برای یادگیری جامع تر و بدست آوردن اطلاعات کامل تر راجع به نحوه نگهداری، بیماری، فواید و تکثیر گیاه به مقاله ابتدا تا انتهای سانسوریا مراجعه کنید.


فرم ارسال نظر