» آیا در صورت مواجهه با چک برگشتی می توان نسبت به مطالبه چک اقدام کرد؟

آیا در صورت مواجهه با چک برگشتی می توان نسبت به مطالبه چک اقدام کرد؟

چک یک سند تجاری عادی می‌باشد که امروزه با پیشرفت اقتصادی و همچنین تغییر در نحوه مبادلات و معاملات اشخاص به علت سهولت در جا به جایی و سرعت در معاملات ترجیح می‌دهند از طریق چک و یا سایر اسناد تجاری استفاده نمایند. در برخی موارد چک های صادره پس از مراجعه به بانک منجر به عدم موجودی می‌گردد که با صدور گواهی عدم پرداخت چک برگشت می‌خورد یا به اصطلاح چک برگه خورده است حال برای وصول و مطالبه مبلغ آن از دو روش مراجعه به محاکم دادگستری و مراجعه به اداره اجرای ثبت اسناد رسمی می‌تو‌ان اقدام نمود. لازم به ذکر است در مورد چک و بقیه اسناد عادی تجاری، اجرائیه صادر می‌شود و این امکان وجود دارد که شخص طلبکار درخواست تامین خواسته را به دادگاه تقدیم نماید و برای تامین خواسته و توقیف اموال دیگر نیازی به تودیع خسارت احتمالی نیست.

شرایط مطالبه وجه چک

دارنده با داشتن گواهی عدم پرداخت می‌تواند از مراجع مختلفی مثل اداره ثبت و دادگاه، مبلغ چک را مطالبه کند. نکته مهم این که اگر در آن گواهی عدم پرداخت کد رهگیری نباشد، نباید برای آن اعتبار خاصی در نظر گرفت و در دادگاه ها و اداره ثبت بدون کد رهگیری قابل مطالبه نخواهد بود. آنچه در این میان قابل ذکر است این که دارنده چک باید در مهلت 15 روز از تاریخ چک آن را به بانک ارائه دهد وگرنه حق مراجعه به انتقال دهندگان و یا ظهرنویسان از وی گرفته می‌شود. ظهر نویسی و انتقال چک های جدید هم در روی برگه چک و هم‌ در سامانه درج می‌شود.

مطالبه وجه چک برگشتی چگونه است؟

فرض کنید دارای یک چک هستید و آن چک پرداخت نشده یا به هر علتی مثل نبود یا کسر موجودی با عدم پرداخت مواجه شده شما وقتی چک را برگشت زدید و گواهی عدم پرداخت دریافت کردید. برای مطالبه وجه چک خود را در یک چهارراه تصور کنید که از هر طرف این چهار راه بروید؛ یک راه مطالبه خواهد بود.

·        صدور اجراییه مستقیم

·        دادگاه و اقامه دعوای حقوقی

·        اداره ثبت

·        دادگاه کیفری

مطالبه وجه چک صیادی چگونه است؟

در این مورد باید گفت که قطعا شما نیز تا به حال متوجه صدور قوانین جدیدی که در سال 1397 تصویب و از ابتدای سال 1400 لازم ‌الاجرا گردید، شده ‌اید. با روی کار آمدن چک ‌های جدید تحت عنوان چک ‌های صیادی و قوانین جدید آن، تقریبا می‌شود گفت که از بسیاری از مشکلات و دردسرهای عظیم چون کلاه‌ برداری‌ها و صدور چک‌ های بلامحل و افزایش طرح دعاوی در خصوص چک و… جلوگیری شد و این موضوع خبر خوبی برای تجار، کاسبان و… به حساب آمد. چرا که با اجرایی شدن قوانین جدید چک با خیال راحت ‌تری می‌توانند، نسبت به صدور و دریافت چک اقدام نمایند. آن هم به این علت که با روی کارآمدن چک ‌های صیادی، تقریبا مانعی جدی برای کلاهبرداران به وجود آمد و مطالبه وجه چک را تا حدودی سهل ‌تر و سریع‌ تر نمود.

کدام دادگاه برای مطالبه چک صالح به رسیدگی است؟

بهترین راه برای مطالبه وجه چک، اقدام به صدور اجراییه مستقیم از دادگاه است که با تقدیم دادخواست و پیوست کردن مدارک انجام می‌شود و دادگاه پس از بررسی صحت صدور چک بدون برگزاری تشریفات، دستور صدور اجراییه می‌کند. برای این نحوه مطالبه تامین خواسته و توقیف مال از همان ابتدا نداریم چرا که دادگاه مستقیم دستور اجرا می‌دهد و آنجاست که اموال قابل توقیف خواهند بود. باید دقت کرد که در اینجا چون دادگاه دستور صدور اجراییه می‌دهد دعوای مطالبه چک در شورای حل اختلاف طرح دعوا نمی‌شود و حتی در چک زیر 20 میلیون هم باید به دادگاه دادخواست به منظور اجراییه مستقیم، دادخواست داد؛ زیرا رسیدگی در کار نیست هزینه سه و نیم درصد دادرسی هم پرداخت نمی‌شود و تنها هزینه صدور اجراییه پرداخت می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه چک

برخی از مهم ترین مدارکی که برای تنظیم دادخواست و طرح دعوای حقوقی مطالبه چک ، باید حتما به همراه داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        اصل چک و گواهی عدم پرداخت صادر شده از یکی از شعب بانک ها

·        کارت ملی

·        پرداخت هزینه دادرسی

·        دادخواست مطالبه وجه چک


فرم ارسال نظر