» یک متخصص کلیه و مجاری ادراری چه نوع بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری چه نوع بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری چه نوع بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟ + معرفی لیست بهترین پزشکان

تخصص کلیه و مجاری ادراری یا اورولوژی به رشته‌ای از پزشکی گفته می‌شود که با بیماری‌های دستگاه ادراری بزرگسالان و کودکان در ارتباط است. پزشک کلیه و مجاری ادراری فردی است كه در زمینه درمان بیماری‌های سیستم ادراری از جمله مثانه، كلیه‌ها، حالب، مجرای ادرار و غدد فوق كلیوی تخصص دارند. متخصص اورولوژی تمام بیماری‌های مربوط به آلت تناسلی مردانه، پروستات و بیضه‌ها را درمان می‌کند. آنها همچنین در صورت لزوم برای درمان سرطان یا انسداد مجاری ادراری عمل جراحی نیز انجام می‌دهند.


چه زمانی باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کرد؟

بیماران می‌توانند برای تمام مشکلات خفیف ادراری مانند عفونت‌های دستگاه ادراری تا بیماری‌های شدیدتر مانند سرطان به یک متخصص ارولوژی مراجعه نمایند. همچنین اگر شما برای مشکلتان به پزشک عمومی مراجعه کرده باشید و علائم بیماریتان در طولانی مدت بهبود نیابد، احتمالا پزشک عمومی شما را به یک متخصص اورولوژی معرفی خواهد کرد.


انواع مشکلات اورولوژی

در زیر لیستی از مشکلات دستگاه ادراری آورده شده است که در صورت مشاهده آنها، شما نیاز به مراجعه به یک متخصص اورولوژی خواهید داشت.

  • وجود خون در ادرار
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • احساس سوزش یا درد هنگام دفع ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • احساس درد در ناحیه کمر، لگن یا پهلو

مردان در صورت مشاهده علائم زیر باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

·        کاهش میل جنسی

·        برآمدگی بیضه‌ها

·        مشکل در نعوظ و حفظ آن


روند درمان توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری به چه صورت است؟

معمولاً متخصص کلیه و مجاری ادراری در ابتدا سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و در صورت نیاز معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. سپس ممکن است تعدادی آزمایش برای شما بنویسد. این آزمایشات معمولا شامل اسکن MRI، سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن است. همچنین ممکن است نیاز به نمونه‌برداری یا انجام آزمایش ادرار برای بررسی باکتری یا سایر علائم نیز داشته باشید. پس از تشخیص دقیق بیماری، متخصص اورولوژی بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد.


بیماری‌های شایعی که توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری درمان می شوند

متخصصین اورولوژی طیف گسترده‌ای از بیماری‌های اورولوژیک را درمان می‌کنند. هر فردی و در هر سنی ممکن است به این بیماری‌ها دچار گردد. به طور کلی بیماری‌های اورولوژی بر دستگاه ادراری و تولید مثل مردان تاثیر می‌گذارد.

در مردان متخصصان اورولوژی می‌توانند بیماری‌های زیر را درمان کنند:

  • سرطان‌های پروستات، کلیه ها، مثانه، آلت تناسلی مردانه، بیضه‌ها و غدد فوق کلیوی
  • بزرگ شدن غده پروستات
  • اختلال در نعوظ
  • ناباروری
  • سندرم مثانه دردناک
  • بیماری‌های کلیه و سنگ کلیه
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • واریکوسل یا بزرگ شدن رگ‌های بیضه

برخی از بیماری‌های خاص زنان که اورولوژیست ها آنها را درمان می کنند عبارتند از:

  • افتادگی مثانه
  • سرطان‌های مثانه، کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی
  • بی اختیاری ادرار

در مورد کودکان، اورولوژیست‌ها می‌توانند مشکلاتی مانند شب‌ادراری، بیضه رشد نکرده، انسداد دستگاه ادراری و... را درمان نمایند.


چگونه یک متخصص اورولوژی مناسب پیدا کنیم؟

برای انتخاب یک متخصص اورولوژی خوب باید چندین مورد را در نظر بگیرید که عبارتند از:

  1. پرس‌و‌جو از افراد مطلع مثل پزشک و آشنایان
  2. تحقیق درباره اعتبار آنها
  3. در نظر گرفتن تجربه متخصص
  4. در نظر گرفتن جنسیت پزشک
  5. توجه به اخلاق و روابط اجتماعی پزشک
  6. پرس‌و‌جو از بیماران پزشک مورد نظر
  7. نحوه پوشش بیمه

در ادامه لیست پذیرش 24 جهت معرفی برترین های مشکلات ادراری ایران را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

 


دکتر سید مسعود معینی طبا

دکتر سید مسعود معینی طبا دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1390 بدست آورده‌اند و در سال 1395 موفق به دریافت تخصص بیماری‌های داخلی گشته‌اند. ایشان در سال 1398 نیز فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان (نفرولوژی بزرگسالان) را کسب کرده‌اند. ایشان هم اکنون عضو انجمن نفرولوژی ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشکی هستند. مطب دکتر معینی طبا در اصفهان قرار دارد.


دکتر مهدی فراغی

دکتر مهدی فارغی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1382 بدست آورده‌اند و در سال 1389 موفق به دریافت تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گشته‌اند. همچنین در سال 1393 فلوشیپ جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی کودکان (اورولوژی کودکان) را از دانشگاه علوم پزشکی تهران بدست آوردند. مطب ایشان در ارومیه قرار دارد.


دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1382 بدست آوردند و در سال 1387 موفق به دریافت تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گشته‌اند. مطب ایشان در شهر اصفهان قرار دارد.


دکتر شهرام شعبانی‌نیا

دکتر شهرام شعبانی‌نیا دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1375 بدست آورده‌اند و در سال 1383 موفق به دریافت تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گشته‌اند. همچنین در سال 1389 فلوشیپ جراحی درون‌بین کلیه‌، مجاری ادراری و تناسلی (اندویورولوژی) را بدست آوردند. مطب ایشان در تهران قرار دارد.


دکتر علی پناهی

دکتر علی پناهی متولد 1360 در استان اصفهان هستند. ایشان در سال 1386 موفق شدند دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه شاهد سپری کنند و در سال 1390 تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) را از دانشگاه علوم پزشکی تهران بدست آوردند. ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن ایران و اروپا نیز می‌باشند. مطب دکتر پناهی در تهران است.


دکتر زهرا پارین هدایتی

دکتر زهرا پارین هدایتی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1377 بدست آورده‌اند و در سال 1383 موفق به دریافت تخصص بیماری‌های داخلی گشته‌اند. همچنین در سال 1390 فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان (نفرولوژی بزرگسالان) را بدست آوردند. مطب ایشان در اصفهان قرار دارد.


دکتر آرشا تفرشی

دکتر آرشا تفرشی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1382 بدست آورده‌اند و در سال 1394 موفق به دریافت تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گشته‌اند. مطب ایشان در تهران قرار دارد.

دکتر سراج‌الدین وحیدی

دکتر سراج‌الدین وحیدی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1363 بدست آورده‌اند و در سال 1373 موفق به دریافت تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گشته‌اند. همچنین در سال 1373 فلوشیپ جراحی درون‌بین کلیه‌، مجاری ادراری و تناسلی (اندویورولوژی) را بدست آوردند. مطب ایشان در یزد قرار دارد.

در بالا تنها نام تعدادی از متخصصین اورولوژی کشور آورده شده است. شما جهت دیدن نام سایر متخصصین اورولوژی و دریافت نوبت حضوری یا تماس تلفنی از متخصص مورد نظرتان می‌توانید به سایت پذیرش 24 مراجعه نمایید.

 

فرم ارسال نظر