» صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟  واضح است که ارزهای دیجیتال پدیده‌ای جدید هستند و تفاوت‌های زیادی با ارزهای معمولی که می‌شناسیم، دارند. چرا که بر خلاف اسکناس‌های چاپی یا سکه‌های ضرب‌شده، ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارند و به همین دلیل، هزینه‌های مربوط به توزیع اسکناس و سکه‌ها در مبادلات ارزهای دیجیتال حذف می‌شود و با وجود این، می‌توان از آن‌ها برای خرید کالاها و خدمات فیزیکی هم استفاده کرد. 


از طرفی هم از آنجایی که معمولا ارزهای دیجیتال توسط یک نهاد دولتی صادر نمی‌شوند، امکان انتقال مالکیت در همه‌جا را فراهم می‌کنند و افراد، مستقل از سیاست‌های تعیین شده کشورشان، می‌توانند وارد معاملات همتا به همتا شده و حتی تبادلات مالی برون مرزی داشته باشند. 


با نگاه به این تفاوت‌های بین میان رمزارزها و پول‌های عادی، می‌توان حدس زد که سازمان‌ها و ارگان‌های دست‌اندرکار تجارتِ ارزهای دیجیتال چقدر می‌توانند با سازمان‌های متصدی ارزهای عادی متفاوت باشند و چطور تعاملات مربوط به ارز دیجیتال، نیازمند زیرساختی الکترونیکی است که بصورت عادی در فضای صرافی‌های عادی وجود ندارد. همین تفاوت در شکل ارزی و نوع مبادلات تجاری، حضور صرافی‌های ارز دیجیتال را در فضای کسب‌وکار به یک ضرورت تبدیل کرده است. صرافی‌هایی که با قوانینی متفاوت نسبت به شکلِ سنتی مبادلات پولی، امکان حضور افراد را در معاملات ارز دیجیتال تسهیل می‌کنند. 


یکی دیگر از دلایل توجیه‌کنندۀ حضور صرافی‌های ارز دیجیتال در مبادلات رمزارزها هم این است که شما نمی‌توانید مقدار ارز دیجیتال مورد نظر خود را تنها از یک بانک و یا یک شرکت سرمایه‌گذاری خریداری کنید. بلکه نیاز دارید تا در هنگام خرید، یک حساب کاربری را در یک پلت‌فرم معاملاتی رمزارز برای دارایی‌های دیجیتال خود ایجاد کنید و اینجاست که حضور صرافی‌های ارز دیجیتال یک ضرورت تلقی می‌شود. پلت‌فرمی که شما در فضای آن می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانید. در تبادل ارز دیجیتال برروی همین بستر است که شما می‌توانید حتی رمزارز خود را به دلار و یا ارزی دیگر تبدیل کرده و یا به عنوان پول نقد در حساب خود ذخیره کنید.


صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange) چیست؟

در توضیح چیستیِ یک صرافی ارز دیجیتال می‌توان گفت که این صرافی‌ها، به عنوان یک واسطه بین فروشنده و خریدار و یا به زبان رمزارزها، بین یک «میکر» (کاربری که سفارش خرید و فروش را در پلت‌فرم صرافی ثبت می‌کند) و «تیکر» (کاربری که سفارش را انتخاب می‌کند) عمل می‌کنند. به عبارتی دیگر، صرافی‌های ارز دیجیتال آسان‌ترین راه خرید و فروش ارز دیجیتال را ارائه داده و جایی هستند که به مشتریان اجازه می‌دهند که ارزهای دیجیتال را با سایر دارایی‌ها، مانند پول عادی یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند و حتی بعضی از آن‌ها، در ازای ارزهای دیجیتال، کارت‌های اعتباری، حواله‌های عادی یا سایر اشکال پرداخت را نیز می‌پذیرند. به همین دلیل، یک صرافی ارز دیجیتال عملکردی مانند یک کارگزاری دارد که توسط آن شما می‌توانید پول را از طریق انتقال بانکی، انتقال سیمی و یا سایر ابزارهای معمول سپرده و یا منتقل کنید. 


همان‌طور که ارزهای دیجیتال براساس هدف و نوع عملکردشان، به روش‌های مختلف کار می‌کنند و دو شکل متمرکز و غیرمتمرکز دارند، صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم به دو دستۀ متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند. 

یک صرافی متمرکز (Centralized Exchange) مشابه بانک عمل می‌کند که یک یا چند مالک دارد و از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است. در مقابل، در صرافی غیر‌متمرکز (Decentralized EXchanges) شخص ثالثی در معاملات حضور ندارد و افراد می‌توانند معاملات را بدون هیچ واسطه‌ای انجام دهند. البته که هر کدام از این دو روش معایب و مزایای خود را دارد و کاربر، بسته به هدفی که از معامله دارد، می‌تواند انتخاب کند. 


در کار با صرافی‌های ارز دیجیتال، بحث احراز هویت در مراحل اولیۀ ورود به وبسایت صرافی نقشی کلیدی دارد. در واقع، خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت در بسیاری از صرا‌فی‌های معتبر امکان‌پذیر نیست و آن‌ها، بحث احراز هویت را یک «باید» در مراحل کاری خود می‌دانند. پروسۀ احراز هویت به منظورِ ایجاد محیطی امن برای تبادلات ارز دیجیتال کاربران و جلوگیری از هرگونه معاملات غیرقانونی انجام می‌شود. بعد از انجام مراحل احراز هویت، کاربر می‌تواند بصورت آنلاین خرید و فروش‌ خود را از پلت‌فرم صرافی آغاز کند.


نحوۀ کسب درآمد در صرافی‌های ارز دیجیتال تاحدودی مشابه کارگزاری‌های عادی است. بدین صورت که اگر یک تریدر (معامله‌گر ارز دیجیتال) بخواهد از طریق یک صرافی ارز دیجیتال اقدام به تجارت رمزارز کند، مبلغی معادل نرخ تبدیل را به صرافی پرداخت می‌کند.


سیستم خرید و فروش در اینجا هم بر اساس همان سیستم مرتب‌سازی شده در کارگزاری‌های مرسوم است. بدین صورت که در آن یک خریدار (Taker) سفارشی را ثبت می‌کند و بدنبال آن، در زمانی که مبلغ مناسب این سفارش توسط او در دسترس قرار گرفت، خرید از فروشنده (Maker) انجام می‌شود.


فاکتورهایی که یک صرافی ارز دیجیتال را معتبر می‌سازند.

در انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال، بحث امنیت همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای معامله‌گران و کسانی است که درحال سرمایه‌گذاری در حوزه بیت کوین و سایر رمزارزها هستند. هیچ کس دوست ندارد حتی بخشی کوچک از دارایی‌های خود را به دلیل تقلب و هک‌شدن از دست بدهد. با این حال، اگرچه هنوز روش استانداردی برای بازیابی وجوه از دست‌رفته در زمان هک ‌شدن یک صرافی ارز دیجیتال و به سرقت رفتن دارایی‌های مشتریان وجود ندارد، اما انجام مبادلات ارز دیجیتال از مجرای صرافی‌های این حوزه، همچنان راهکاری مناسبی است و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال می‌پذیرند که با خرید و نگهداری دارایی‌های ارزهای دیجیتال از این راه، مقدار مشخصی از ریسک را متحمل شوند.


موضوع دیگر در اعتبارسنجی صرافی‌های ارز دیجیتال، بحث پشتیبانی است و امکان داشتنِ پشتیبانی از کاربران‌ در سیر معاملات ارز دیجیتال، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کار صرافی‌ها محسوب می‌شود. امری که به کاربران‌ اطمینان خاطر می‌دهد که در هر زمانی که با اشکالی در سیر کارها مواجه شوند، می‌توانند با صرافی خود ارتباط داشته و راهنمایی دریافت کنند.


از جمله امکانات دیگری هم که صرافی‌های ارز دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، کیف پول‌ دیجیتال است. هر کیف پول، حاوی مجموعه‌ای از کلیدهای خصوصی است که بدون آن‌ها صاحب رمزارز نمی‌تواند به ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشد. 


تعداد زیادی کیف پول مختلف هم برای انتخاب وجود دارد و هر کیف پول امکانات خاص خود را با توجه به مواردی مانند سهولت استفاده و امنیت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 


سخن آخر

این مقاله شرحی از چیستیِ صرافی‌های ارز دیجیتال بصورت کلی است که در کنار آن، فاکتورهای مهم در عملکرد درست این صرافی‌ها را هم عنوان کرده است.  


در تشریح نوع کار صرافی‌های ارز دیجیتال از الزامی بودن پروسه احراز هویت در بسیاری از صرافی‌های معتبر گفته شد. اما در اینجا نکته‌ای وجود دارد. بسیاری از صرافی‌های خارجی پاسپورت ایرانی را در احراز هویت به رسمیت نمی‌شناسند و به همین دلیل، کار با آن‌ها برای ایرانیان مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این مشکل را حضور صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی حل کرده‌اند و امروزه، بهترین سایت خرید ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی هستند.


برای کار با این صرافی‌ها، کافی است کاربران ایرانی پروسۀ ثبت‌نام و احراز هویت خود را در وب‌سایت صرافی ایرانی موردنظر به سرانجام برسانند و سپس دست به انجام تراکنش‌های خود با حتی با واحد تومان بزنند و امکاناتی نظیر ارائۀ تعداد متنوعی رمرارز و دسترسی به کیف پول‌های مطمئن را تجربه کنند. 

فرم ارسال نظر