» دنا پلاس را با همراه مکانیک زیر ذره بین ببرید

دنا پلاس را با همراه مکانیک زیر ذره بین ببرید

دنا پلاس را با همراه مکانیک زیر ذره بین ببرید

دنا پلاس یکی از سدان‌های محبوب شرکت ایران خودرو است که از سال 1396 در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. در سال 1393 شرکت ایران خودرو از یک سدان جذاب و زیبا رونمایی کرد که «دنا» نام داشت، این خودرو که در واقع نمونه فیس لیفت سمند به حساب می‌آمد، به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و امکانات رفاهی متعدد از بدو ورود به بازار با استقبال فراوانی مواجه شد. در دی ماه سال 1395 یعنی دو سال پس از عرضه دنا، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت در پروژه‌ای به نام X409 با ایجاد تغییراتی در نمای ظاهری و افزودن برخی امکانات دیگر به خودرو دنا، محصولی جدید به نام دنا پلاس را روانه بازار کند تا بتواند به انتظارات روزافزون مشتریان پاسخ داده و با سدان‌های جدید و تازه نفس بازار به رقابت بپردازد. سرانجام پس از تبلیغات فراوان در سال 1396 دنا پلاس به آن دسته از مشتریانی که در طرح پیش فروش ایران‌خودرو ثبت نام کرده بودند، تحویل داده شد. در ادامه با اقتباس از لینک https://seoman.sites.ucsc.edu/2020/12/07/دنا-پلاس/ به بررسی این خودروی پرطرفدار تولید داخل خواهیم پرداخت.


بررسی دنا پلاس از نظر مشخصات فنی

 در دنا پلاس هم همچنان هم خانواده بودن با محصولاتی مانند سمند به چشم می خورد و خودروی دنا پلاس به همراه موتور معروف ایران خودرو یعنی EF7 به بازار معرفی شده است. واقعیت اینجاست که پیشرانه EF7 دارای استهلاک پایین‌تر و کیفیت ساختی بالاتر از پیشرانه‌ای چون TU5 است و به همین دلیل همچون نسخه‌ی قبلی‌اش، دنای معمولی، نگرانی‌ها را در مورد خرابی سر سیلندر یا هزینه‌های گزاف برای تعمیر آن را در مالک خود به حداقل می‌رساند. حجم پیشرانه این خودرو 1700 سی‌سی و دارای 4 سیلندر است که می‌تواند 115 اسب بخار توان را در 6000 دور در دقیقه را تولید کند. این توان نسبت به خودرو هایی مانند تندر 90 دنا پلاس را در جایگاه بالاتری قرار خواهد داد. جعبه دنده این خودرو 5 سرعته دستی است. در مورد شتاب این خودرو باید بدانید که دنا پلاس می‌تواند در 13.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد برساند. مصرف سوخت دنا پلاس که در هر صد کیلومتر 7.7 است که البته همچنان در مقایسه با تولیدات روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد.


بررسی دنا پلاس از نظر طراحی

اگرچه به طراحی هر خودرویی می توان ایرادات بیشماری گرفت و طراحی خودرو یک مساله سلیقه ای است، اما دنا پلاس در میان تولیدات ایرانی نقطه عطف طراحی محسوب می شود. خطوط زاویه‌دار در قسمت جانبی دنا پلاس و قرار دادن چراغ‌های بسیار زیبایی در عقب و همچنین قرارگیری آنتن کوسه‌ای بر روی سقف، این خودرو را در نمای ظاهری متفاوت‌تر و جذاب‌تر از دنا نشان می‌دهد. در کل ظاهر این خودرو را می‌توان جهش طراحی ظاهری ایران‌خودرو در نظر گرفت. این خودرو یک نقطه عطف در طراحی خودرو های داخلی محسوب می شود.

 

امکانات رفاهی دنا پلاس

ایران خودرو تمام تلاش خودرو را برای ایجاد امکاناتی جذاب در این خودرو به کار بسته است. امکانات رفاهی دنا پلاس شامل این موارد خواهد بود:

-         سانروف برقی

-        تهویه اتوماتیک

-        کروز کنترل

-        سیستم عیب‌یابی هوشمند

-        نمایشگر 7 اینچی لمسی

-        سیستم مجهز به مکان‌یاب

این امکانات خودروی دنا پلاس را نسبت به سدان های هم رده خود همچون سورن لوکس‌تر و محبوب‌تر ساخته. نمایشگر دمای محیط و چراغ جمع شونده برقی و کلید تنظیم صندلی‌های جلو نیز از امکانات رفاهی قابل‌قبول دنا پلاس است.

در مقایسه امکانات این خودرو با تولیدات خارجی و حتی محصولات چینی به احتمال زیاد نا امید خواهید شد اما به خاطر داشته باشید که این خودرو یک محصول ایرانی است و شاید آغاز راه حضور آپشن های فراوان در محصولات ایرانی همین دنا پلاس باشد.

ایمنی در دنا پلاس

علیرغم اینکه در ایران و تولید کننده های ایرانی به ایمنی اهمیت خاصی نمی دهند، امروزه ایمنی خودرو از عوامل مهمی است که خودروسازان و همچنین خریداران خودرو توجه ویژه‌ای به آن دارند و البته که از مواردی است که به‌سادگی هم نمی‌توان از آن رد شد. اما امکانات ویژه‌ ای که ایران خودرو در دنا پلاس تعبیه کرده و در ادامه به آن می‌پردازیم، خیال خریداران خود را از بابت ایمن بودن آن آسوده کرده است.

-        ترمزهای ABS و EBD

-        کیسه‌های هوا به تعداد 4 عدد در قسمت راننده و سرنشین جلو و همچنین قسمت‌های جانبی

-        کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع

-        سیستم‌های هشداردهنده مثل سیستم هشداردهنده ورود غیرمجاز یا هشداردهنده موانع عقب

-        دوربین دید عقب

-        سیستم عیب‌یابی هوشمند

-        سیستم ضد سرقت

خودروی دنا پلاس مانند تولیدات قبلی ایران یک محصول همه کاره است که می تواند برای استفاده های خانواده ها گزینه مناسبی به حساب بیاید. این خودرو را می توان به نوعی یک سنت شکنی تولید کنندگان ایرانی در مقابل محصولات قبلی خود دانست. همین مساله نیز باعث شده است تا این خودرو برای خریداران ایرانی از جذابیت های ویژه ای برخوردار باشد و آن را همرده خودرو های خارجی مورد انتخاب قرار دهند. با این حال هر خودرو نقاط ضعف خود را نیز دارد و می توان در دنا پلاس نیز ضعف هایی همچون عایق بندی نامناسب کابین آن و کم بودن فضای کابین را عنوان کرد.

 

فرم ارسال نظر