خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عيد نوروز؛ جشن سال نو و آداب و رسوم نوروزی

عيد نوروز؛ جشن سال نو و آداب و رسوم نوروزی

عيد نوروز؛ جشن سال نو و آداب و رسوم نوروزی


در روز بیست و یکم مارس دقیقاً در همان لحظه در سراسر جهان، نوروز فرا می‌رسد. با این حال، نوروز فقط یک لحظه نیست، زیرا فقط یک جشن نیست. نوروز در فرهنگ، اعتقاد و طرز فکر میلیون‌ها نفر که عمدتاً در فلات ایران زندگی می‌کنند، جایگاه بالایی دارد. این روزها در سراسر جهان و توسط بسیاری از مردم با قومیت های مختلف جشن گرفته می شود.


نوروز سنت واحدی است که از جنگ ها، تهاجمات، تغییر حکومت ها و مذاهب و بالاتر از همه زمان ها جان سالم به در برده است. آداب و رسوم ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد، اما بخش های اصلی و آنچه که نشان می دهد و معنای آن یکسان است.


نوروز که در ترجمه کلمه به کلمه به معنای روز جدید است، جشنی سنتی است که برای میلیون‌ها انسان برای قرن‌ها امید و آینده‌ای بهتر را نوید می‌دهد. همان‌قدر که نوروز قدمت دارد، بقای آن با افسانه‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ گره خورده است. و در سرزمین شعر و داستان، این نیز داستان های زیادی برای گفتن دارد.


عيد نوروز؛ اصلیت

جشن سال نو در ایران نوروز


ثبت یک روز یا یک رویداد مهم به مناسبت آغاز نوروز تقریباً غیرممکن است. همانطور که نوروز برای همیشه در زندگی مردم حضور داشته است. برخی معتقدند که منشأ آن حدود سه هزار سال پیش و بهار در زمان اعتدال مارس است. 


اگرچه عده ای معتقدند که پیامبر زرتشت در کنار بسیاری دیگر از جمله سده و مهرگان مبدع این جشن است. بیشترین افسانه پذیرفته شده در مورد خاستگاه نوروز که در شاهنامه نیز توسط حماسه سرای بزرگ ایرانی فردوسی ثبت شده است، داستان پادشاه اساطیری ایرانی جام است که بعدها به نام جمشید معروف شد، نامی که از همین لحظه به دست آورد. در زندگی او اختراع نوروز بود.


داستان از گذر شاه جم از آذرآبادگان، آذربایجان امروزی ایران حکایت دارد و در جنوب شهر ارومیه تصمیم گرفت شب سرد را بماند. صبح روز بیست و یکم اسفندماه از خواب بیدار شد و بر تخت جمشید خود که بعدها نام خود را به کاخ های پارسه که جهانیان به نام تخت جمشید می نامیدند، رهسپار شد. در حالی که او تاج خود را بر سر گذاشت و بر تخت خود نشست، خورشید طلوع کرد و درخشید و انعکاس آن بر تاج جام جهان را روشن و گرم کرد، مردم به سوی خورشید درخشان و هوای گرمتر بیرون آمدند و شروع به رقصیدن کردند و با خوشحالی به یکدیگر تبریک گفتند. آغازی نو و به استقبال بهار. از آن زمان نامعلوم، این روز به عنوان نوروز، روز نو جشن گرفته شده است.



عده‌ای نیز معتقدند که کوروش پادشاه بزرگ ایرانی، نوروز را به ایرانیان معرفی کرد و آنها را به جشن تجدید طبیعت تشویق کرد. از این رو تاریخ پیدایش نوروز به گفته آنها سال 538 قبل از میلاد مسیح است. سکه ای طلایی وجود دارد که گمان می رود مربوط به زمان داریوش باشد، اولین سکه ای که روی آن یک سرباز ایرانی با تیراندازی با کمان خود تاریخ 416 قبل از میلاد روی آن حک شده است، علما دلیل ضرب سکه آن را جشن نوروز در آن سال می دانند. .


آداب و رسوم نوروزی; استقبال از یک شروع جدید

از بسیاری از کشورهایی که در کنار ایران نوروز را جشن می گیرند می توان آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش، بوتان، نپال، تبت، تاتارستان، چین، ازبکستان، ترکیه، عراق و سودان را نام برد. برخی از تشریفات و آداب و رسوم ممکن است در این کشورها متفاوت باشد، اما موارد اولیه یکسان است و معنای نوروز برای همه آنها، ذهنیت مشترک آغازها، فرصت ها و امیدهای جدید است. در این وبلاگ قصد دارم در مورد آداب و رسومی که در قلب و خانه نوروز ایران برگزار می شود بنویسم.


چهارشنبه سوری در ایران


جشن‌های نوروزی با چهارشنبه سوری، جشن آتش و روشنایی در آخرین چهارشنبه سال بر اساس تقویم ایرانی آغاز می‌شود. اعتقادات محوری چهارشنبه سوری منعکس کننده معیارهای اصلی نوروز است. در چهارشنبه سوری همزمان با جشن پایان زمستان سرد، مردم با شکستن کوزه‌های قدیمی و جایگزینی کوزه‌های نو و همچنین آتش زدن وسایل چوبی که استفاده می‌کردند، نظافت خانه‌های خود را که خانه تکانی نامیده می‌شود، آغاز می‌کنند.


خانه تکانی یعنی تکاندن خانه اگر بخواهیم کلمه به کلمه ترجمه کنیم. به راستی که خانه ها را می لرزاند. ایرانی ها اینچ به اینچ خانه هایشان را از پایین به بالا تمیز می کنند. این به خاطر شیوه زندگی مردم در دوران قدیم است. بدون فناوری‌های امروزی، مردم راه‌های محدودی برای گرم نگه‌داشتن خانه‌های خود داشتند، مانند استفاده از زغال چوب یا سوزاندن چوب در دودکش‌ها و تلاش برای باز نگه داشتن پرده‌ها برای جلوگیری از ورود هوای سرد. بنابراین باید همه چیز را در زمان نوروز تمیز می‌کردند. هم به این دلیل که هوا گرمتر و گرمتر می شد و هم به خاطر اعتقادشان به نو شدن چیزها در کنار طبیعت با آمدن بهار. از یک زمستان سرد خواب آلود بیدار می شد و شروع به شکوفایی یک زندگی جدید با طبیعت می کرد.


یکی دیگر از رسومی که پیش از عید نوروز به‌طور گسترده برگزار می‌شود، در آخرین پنج‌شنبه سال اتفاق می‌افتد که در آن ایرانیان بر مزار عزیزانشان که رفته‌اند می‌روند و برای پرندگانی که برای گرم‌تر شدن هوا مهاجرت کرده‌اند، گل و دانه می‌آورند. در ایام نوروز همه جا پر از گل است تا به استقبال تجدید طبیعت و زیبایی بهار برود.



یکی از اهمیت های نوروزی سفره ویژه آن با اجزای معنادار است. دو تا از این اجزا قبل از عید نوروز تهیه می شود که عبارتند از سبزه و سمنو. برای سبزه ها تقریبا یک ماه مانده به نوروز شروع می کنند. دانه های گندم یا جو را در بشقاب مخصوصی با مقدار معینی آب و پارچه ای تمیز قرار می دهند. هر روز از آن مراقبت می کنند تا به یک بشقاب سبز و زیبا از علف گندم تبدیل شود که به نشانه شکوفایی بر سر سفره نوروزی خود می گذارند. سمنو نیز از گندم درست می شود. با قرار دادن مقادیر مشخصی گندم در یک کاسه بزرگ و افزودن مواد مخصوص، معمولاً خانم ها یک شب کامل بیدار می مانند و سمنو را تهیه می کنند. آنها معمولاً ترانه هایی در مورد بهار و تجدید می خوانند. سمنو هم خورده می شود و هم سر سفره ویژه نوروز می گذارند.


تخم مرغ رنگی و نوروز


آخرین سنت نوروزی که قبل از عید نوروز برگزار می شود، برپایی سفره ویژه است. در کشورهای مختلف که در آن نوروز جشن گرفته می شود، اجزای این سفره متفاوت است. در ایران به آن هفت سین می گویند، زیرا هفت جزء در زبان فارسی با صامت S شروع می شود. آنها عبارتند از: سبزه (بشقاب گندم سبز که قبلاً توسط اعضای خانواده کاشته شده یا از بازار خریداری شده است)، سنجد (خارک)، سمنو (که قبلاً تهیه شده یا از بازارها خریداری شده است)، سکه (سکه)، سیب (سیب)، سیر، سرکه (سرکه). همه آنها به مضامین و معانی دلالت دارند و برای رفاه، سلامتی، ثروت، رشد یا با هم بودن هستند. همچنین تخم مرغ های آب پز را رنگ می کنند و سپس به عنوان تزئین به میز اضافه می کنند.


سبزی پلو ماهی


ایرانیان در شب نوروز یا در روز آن غذای مخصوصی به نام سبزی پلو ماهی می خورند. این برنج با سبزیجات سبز و ماهی مخصوص است.


یکی از خاص ترین و شاخص ترین ویژگی های نوروز این است که در سراسر جهان در یک لحظه اتفاق می افتد، دقیقا در آخر اسفند ماه، مردمی که نوروز را جشن می گیرند، از قبل دور هفت سین جمع شده اند و با هم جشن گرفته و به استقبال نوروز، سال جدید می روند. شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی که به نوعی منادی شناخته می شود توسط ایرانیان خوانده می شود. بزرگان خانواده ها برای سال آینده پولی را به جوانان تقدیم می کنند. این سنت نوروزی که به عیدی معروف است واقعا مورد توجه و علاقه کودکان است.


جشن نوروز امروزه سیزده روز به طول می انجامد. چهار روز اول در ایران تعطیلات رسمی است. ایرانی ها در این دوره های سیزده روزه به خانه های یکدیگر سر می زنند و اوقات خوشی را با هم می گذرانند. در عید نوروز و همچنین در این دیدارهای خانوادگی، ایرانیان بر این باورند که مردم نه تنها باید خانه‌های خود را تمیز کنند، بلکه باید لباس‌های نو و تمیز بپوشند، در نهایت این سنت‌های نوروزی همگی ذهنیت تازه و پاکیزه شدن و شروعی تازه را می‌افزایند.


مردم کرد ایران نوروز را کمی متفاوت جشن می گیرند. در حالی که زنان کرد لباس‌های رنگارنگ جدید به تن می‌کنند، پسران جوان کرد پرچم‌های زرد، قرمز و سبز را حمل می‌کنند که همگی در خارج از شهر خود برای استقبال از بهار در مسیر بازگشت به شهر خود حرکت می‌کنند. آنها در حالی که آهنگ های زیبای کردی را با هم می خوانند، آتش بزرگی برپا می کنند و دور آن می رقصند.


آیا همه چیز نوروز نیست؟ زمستان سرد و تاریک را با کمبود نور و نعمت در طبیعت به پایان برسانیم و فرا رسیدن گرما و روشنایی و بیداری طبیعت را جشن بگیریم. 


یکی دیگر از سنت های نوروزی که به نوعی فراموش شده اما در چند سال گذشته احیا شده است، نوروز خوانی است. در اصل مجموعه ای از ترانه های نوروز، سال نو و آغاز بهار و زندگی نو است که در کوچه و خیابان توسط نوازندگان خوانده می شد. امروزه هم توسط نوازندگان خیابانی انجام می شود و هم افراد مشهوری که آن را روی سی دی ضبط می کنند و بسیار محبوب هستند. یکی از پرطرفدارترین آثار همایون شجریان و سهراب پورناظری به نام نوروزخانی است.


عمو نوروز و حاجی فیروز دو شخصیت نمادین افسانه ای نوروز هستند. عمو نوروز مردی است کهنسال و بسیار عاقل که حاجی فیروز همسفر دارد. حاجی فیروز پسر جوان شوخ طبعی است که به مناسبت عید نوروز دور تا دور می رقصد تا مردم را شاد کند. آنها به مردم توصیه می کنند که با یکدیگر خوب باشند و زندگی را جشن بگیرند در حالی که برای مردم داستان می گویند. هنوز مردم به مشابه پیرمرد و همراه جوانش با لباس قرمز لباس می پوشند، موسیقی نوروزی می نوازند و در خیابان ها می رقصند تا مردم را به یاد نوروز بیاندازند، اما در اعماق وجودشان برای زنده نگه داشتن سنت های قدیمی و یادآوری ارزش زندگی به مردم.  


سنت های نوروزی; سیزده به در، ارزش گذاری بیشتر برای طبیعت

ایرانیان در آخرین روز نوروز، سیزدهمین روز، آخرین مراسم عید نوروز را برگزار می کنند که به آن سیزده به در می گویند. در لغت به معنای بیرون رفتن سیزدهمین روز است و در این روز که در ایران روز طبیعت نیز نامیده می‌شود، مردم به دشت‌ها و باغ‌ها، بالای تپه‌ها یا کنار رودخانه‌ها می‌روند و پیک نیک می‌کنند. آش رشته که یک آش ایرانی است را معمولا با رشته و حبوبات مختلف می خورند.


همچنین یک افسانه پشت این روز وجود دارد. داستان از این قرار است، به جمشید پادشاه افسانه‌ای و اسطوره‌ای ایران گفته می‌شود که سیل عظیمی شهرها را ویران می‌کند و بهتر است مردم در آن روز به بیرون از شهرها و بالای تپه‌ها بروند. چه این داستان درست باشد و چه نباشد، هزاران سال است که مردم در سیزدهمین روز بهار بیرون رفته اند و به زمانی با کیفیت تبدیل شده است که در آن می توانید طبیعت را جشن بگیرید و از زیبایی های آن لذت ببرید. یکی دیگر از سنت های سرگرم کننده در این روز گره زدن دو رشته علف و آرزو کردن برای سال آینده است. همچنین مردم سبزه خود را از هفت سین خود که در این سیزده روز در خانه نگه داشته اند می آورند و در صورت امکان در آب شناور می اندازند. به افسانه شاه جمشید می افزاید، به این ترتیب می توانستند جلوی سیل را بگیرند.


نوروز بین المللی; روزی برای صلح جهانی

این آذربایجان و ازبکستان بودند که برای اولین بار درخواست کردند که نوروز توسط سازمان ملل و یونسکو به عنوان جشن و میراث جهانی به رسمیت شناخته شود. اما پس از بررسی های انجام شده، روز 21 مارس توسط سازمان ملل متحد در تقویم خود به عنوان جشن ایرانیان به نام نوروز، روز صلح جهانی نامگذاری شد. ایران در این میراث جهانی با سایر کشورهای فلات ایران که نوروز را جشن می‌گیرند مشترک است، اما تهران به‌عنوان شهر اصلی جشن‌های بین‌المللی نوروز شناخته می‌شود، هرچند در کنگره کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند تصمیم گرفته شده است که به نوبت به عنوان میزبان جشن‌های نوروزی را جشن بگیرند.


عمر خیام و نوروز

عمر خیام شاعر، منجم و ریاضیدان بزرگ ایرانی، طراح تقویم ایرانی یا گاهشماری شمسی است که به نام پادشاهی که از خیام این تقویم ویژه را خواست، خوارزمشاهی نیز می شناسند. عمر خیام با دانستن اهمیت نوروز برای ایرانیان و لحظه خاص، معنادار و زیبای آن که اعتدال اسفند است، اولین روز از اولین ماه سال را دقیقاً روز آن قرار داده است. محاسبات او بسیار دقیق بود و هر چهار سال یک روز به سیصد و شصت و پنج روز اضافه می شد و لحظه اعتدال اسفند همیشه دقیق بود که اولین روز بهار، اول فروردین باشد. و اولین ماه سال


داستان جالب دیگر درباره پادشاه بزرگ هندوستان اکبر شاه گورکانی یا اکبر بزرگ است. او تقویم شمسی را به عنوان تقویم رسمی کشورش اعلام کرد و نوروز را به عنوان یکی از مهم ترین و زیباترین رویدادها جشن گرفت. پسرش شاه جهان از سنت نوروز پیروی کرد و تاج محل باشکوهی را برای همسر محبوبش که شاهزاده ایرانی صفوی بود ساخت.


عيد نوروز؛ نه فقط یک جشن، بلکه نماد امید امید

برای بیش از سه میلیون نفر که در سراسر جهان نوروز را جشن می گیرند، این فقط یک جشن نیست. این فرصتی است برای دور هم جمع شدن، قدردانی از همراهی افرادی که دوستشان دارید و به آینده ای که می توانید بسازید ایمان دارید. درست مانند طبیعت که از خواب سرد زمستانی خود بیدار می شود و به یک زندگی جدید شکوفا می شود، ما می توانیم خود را تجدید کنیم. نوروز هزاران سال است که به مردم گفته است که همیشه امید به بهتر زیستن وجود دارد، همیشه فرصتی برای شروع دوباره وجود دارد. و بالاتر از همه، با گرامی داشتن هر لحظه، با تجلیل از همراهی یکدیگر و گسترش عشق، ما انسان ها می توانیم نسخه های بهتری از خود باشیم.


وقتی ایرانی ها می خواهند سال نو را به یکدیگر تبریک بگویند، می گویند "نوروز مبارک!" یعنی نوروز مبارک. و وقتی این را به کسی می گویید، همیشه لبخندی بر لبان آن شخص می نشیند که گویی نوری در چشمانش می تابد و بر لبانش می درخشد. این نور امید، گرما، رشد و شکوفایی است که هزاران سال پیش، هنگامی که خورشید پرتوهای خود را بر تاج جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران در ارومیه می‌درخشید و سراسر جهان را روشن می‌کرد و پیامی را فرستاد که همچنان پرقدرت است. تا جایی که سازمان ملل هم اذعان دارد، صلح باشد، نور باشد و شادی و عشق باشد.


مجله ارم بلاگ

منبع: visitouriran.com



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده