بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه خورشت فسنجان

طرز تهیه خورشت فسنجان

طرز تهیه فسنجان (خورش مرغ انار و گردو)


فسنجان یک خورش سنتی ایرانی است که با مرغ مزه دار شده در سس انار غلیظ، شیرین و ترش و سس گردو تعادل بی نظیری از طعم ها را در این غذای خاص ایجاد می کند. این دستور خورشت خوشمزه را با دانه های انار تازه کنار برنج سرو کنید. این غذا در زمانهای قدیم برای نزدیک شدن به فصل سرما در شب های سرد و شروع فصل آن را آماده می کردنند.


قدمت این جشن به دوران باستان باز می گردد که اکثریت ایرانیان پیرو آیین زرتشتی بودند. شب یلدا از ریشه زرتشتی خود، تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی را جشن می گیرد - انقلاب زمستانی که نشانه طولانی شدن روزها، کوتاه شدن شب ها و پیشروی به سوی بهار است. انار نماد این جشن است، بنابراین فسنجان یک خورش عالی برای طبخ در این مناسبت خاص است.فسنجان از استان گیلان در شمال ایران سرچشمه می گیرد، منطقه ای زیبا و سرسبز که در نزدیکی آن درختان انار و گردو به وفور می رویند.


در واقع به دلیل وجود این فراوانی گردو و انار، در چندین غذای گیلانی از ترکیب این دو خیلی استفاده می شود. در دستور پخت کال کباب، دیپ بادمجان، سیر، گردو و ملاس انار و کباب ترش، کباب مرغ یا بره که قبل از پختن روی زغال با رب گردو و انار پوشانده شده است، استفاده می شود. وقتی فسنجان را در مهمانی‌های خانوادگی و رویدادهای خاص سرو می‌کنیم، همه دور میز جمع می‌شوند و مشتاقانه منتظرند تا این خورش باورنکردنی را در بشقاب‌هایشان بریزند. مردم اغلب آن را "غذای ثروتمندان" می نامند.


مواد لازم برای فسنجان (خورش مرغ انار و گردو ایرانی) شامل گردو، روغن زیتون، پیاز خلالی شده، استخوان در ران مرغ، زردچوبه، دارچین، زعفران، ملاس انار، شکر، نمک دریایی و فلفل می باشد.


گردو: برای ایجاد سس خوش طعم، گردو را ریز خرد می کنم.

پیاز: غذا را با طعم معطر تازه آغشته می کند.

ران مرغ: وقتی صحبت از دیرپز شدن به میان می‌آید، ران‌های مرغ یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند. در عوض، می توانید از ران کامل یا نصف مرغ استفاده کنید. پوست را جدا کنید اما برای طعم بیشتر استخوان را در آن بگذارید.

روغن زیتون فوق بکر: گردو روغن زیادی آزاد می کند، بنابراین برای سرخ کردن پیازها فقط به کمی روغن زیتون خالص نیاز دارید.

زردچوبه، دارچین و زعفران: این ادویه ها خورش را با رنگهای لطیف زردچوبه، دارچینی و زعفرانی معطر می کنند. حس کلی این خورش گرم است.

آب: مایع پخت و پز و پایه سس غنی از ملاس انار و گردو.

ملاس انار: این به خورش طعم ترش می دهد و به متعادل شدن غنای گردو در سس کمک می کند. همچنین به فسنجان رنگ قهوه ای تیره زیبای خود را می دهد.


نحوه نگهداری فسنجان

در صورت باقی ماندن فسنجان، پس از سرد شدن، تا 4 روز فسنجان را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

برای فریز کردن: هنگامی که فسنجان خنک شد، آن را در ظرفی دربسته قرار دهید اما دقت کنید که برای انبساط آن مقداری فضای خالی بگذارید. تا 3 ماه فریز کنید. قبل از گرم کردن مجدد کاملاً یخ زدایی کنید.

برای گرم کردن: خورش مرغ را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم روی اجاق قرار دهید. همچنین می توانید با استفاده از ظرف مناسب در مایکروویو گرم کنید.


تغییرات فسنجان

فسنجان در اصل به خاطر تهیه با اردک معروف بود. استان گیلان که خاستگاه فسنجان است نه تنها به گردو و انار بلکه به اردک نیز معروف است! امروزه بیشتر با مرغ پخته می شود که گوشت آن چربی کمتری دارد. برخی با استفاده از کدو تنبل، کدو حلوایی یا بادمجان، نسخه های گیاهی را درست می کنند. تغییر دیگر این است که چقدر باید شیرین یا ترش باشد. خانواده من دوست دارند فسنجانشان بین این دو عنصر متعادل باشد، اما تنظیم ترشی با اضافه کردن ملاس انار یا شیرینی آن با اضافه کردن شکر کاملاً خوب است.

غذاهای مدیترانه ای غذاهای الهام گرفته از فرهنگ های مختلف از مدیترانه را برای شما به ارمغان می آورد، با استفاده از مواد تشکیل دهنده آسان و دستور العمل های آسان


آماده سازی - 20 دقیقه پخت - 2 ساعت

خاورمیانه، فارسی


مواد لازم : برای 8 نفر

3/5 فنجان گردو

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

1 پیاز متوسط، ریز خرد شده

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

8 ران مرغ یا 908 گرم ، پوست برداشته شده

1 قاشق چایخوری دارچین

1/2 قاشق چایخوری زعفران آسیاب شده

3/4 فنجان ملاس انار، به اضافه مقدار بیشتری در صورت نیاز

۲ قاشق غذاخوری شکر، به اضافه مقدار بیشتری به میزان لازم

نمک دریایی خوب، به مزه

فلفل سیاه تازه آسیاب شده به دلخواه

دانه انار، برای تزیین


طرز تهیه:

گردو را آسیاب کنید: 3 ½ فنجان گردو را در غذاساز ریز خرد کنید تا زمانی که شبیه ماسه ای شود که به هم گره می خورد. فرآیند را بیش از حد انجام ندهید. شما نمی خواهید در نهایت کره گردو یی داشته باشید.

تفت دادن گردو : ماهیتابه نچسب خشک را روی حرارت متوسط قرار دهید. گردو را به آرامی برشته کنید و به مدت چند دقیقه مدام هم بزنید تا عطر گردو آسیاب شده به مشام برسد و مطمئن شوید که آنها نمی سوزند. گردوی آسیاب شده برشته شده را در ظرفی بریزید و کنار بگذارید تا آماده استفاده شود.


1 قاشق غذا خوری روغن زیتون توی یک قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید.وقتی روغن زیتون براق شد، 1 عدد پیاز ریز خرد شده را اضافه کنید. پیازها را تفت داده تا زمانی که شروع به کاراملی شدن کنند و طلایی شوند. سپس 1 قاشق چایخوری زردچوبه را اضافه کنید و در مخلوط پیاز هم بزنید.


ران مرغ را اضافه کنید و هر طرف را چند دقیقه تفت دهید. بعد3 فنجان آب را با 1 قاشق چایخوری دارچین به مرغ اضافه کنید. گذاشته تا بجوش بیاید و سپس حرارت را کم کنید تا خورش به مدت 10 دقیقه بجوشد. سپس مرغ را بردارید و کنار بگذارید.


گردوی آسیاب شده را داخل مایع پخته شده بریزید و هم بزنید. درب قابلمه را دوباره بگذارید و مخلوط گردو را به مدت 1 ساعت بجوشانید. هر از گاهی هم بزنید تا مطمئن شوید که گردو به کف تابه نچسبد. بعد از گذشت زمان پخت، سس گردو باید غلیظ شده، رنگ آن تیره شود تا زمانی که کاملاً طلایی مانند ارده یا عسل شود و روی آن یک لایه روغن گردو بگیرد.


در یک کاسه کوچک 1 قاشق غذاخوری آب اضافه کنید. با استفاده از هاون یا آسیاب ادویه، نصف قاشق چایخوری نخ زعفران را اضافه کرده و ان را کوبیده تا پودر شود و ¼ قاشق چایخوری زعفران آسیاب شده را به 1 قاشق غذاخوری آب اضافه کنید. بعد داخل قابلمه با مخلوط گردو، ¾ پیمانه ملاس انار، 2 قاشق غذاخوری شکر و زعفران را اضافه کنید. هم بزنید تا ترکیب شوند.


مرغ را دوباره به خورش اضافه کنید و به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که گوشت از استخوان جدا شود آن را بپزید. خورش به رنگ قهوه ای تیره پررنگ و روغن گردو لایه ای روی خورش میاید و بعد از هم زدن طعم آن را بچشید و شیرینی، ترشی و چاشنی را با سلیقه تنظیم کنید.بعد این خورش را با دانه های انار زیبا تزیین و در کنار برنج آن را سرو کنید.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده